Hermeneutik
Denna sida är uppdaterad 2007-02-03
Den här webbsidan beskriver vad hermeneutik är, dess historiska utveckling samt hur man kan använda hermeneutik som en forskningsmetod.
Hermeneutikens historiska utveckling | ||||
- |
Metodhermeneutik | |||
- |
Livsvärldsperspektivet | |||
- |
Livsvärldshermeneutik | |||
Hermeneutik som forskningsmetod | ||||
- |
Vad kan en hermeneutisk forskningsansats användas till och vilka frågor kan besvaras? | |||
- |
Förslag till principer för hermeneutisk forskning | |||
1. |
Formulera forskningsproblemet. | |||
2. | Problematisera förförståelsens inverkan på forskningsprocessen. | |||
3. | Datainsamling. | |||
4. | Den inledande läsningen - att bli bekant med sitt material. | |||
5. | Analys och tolkning - att jämföra och förklara | |||
a. | Exempel på tolkningsakter | |||
b. | Att tolka är att förklara. | |||
Förklaring gentemot traditionen | ||||
Förklaring med hjälp av teoretiska konstruktioner och tidigare forskning | ||||
Strukturanalys | ||||
6. | Prövning av tolkningarnas bärkraft. | |||
7. | Ett högre varv i den hermeneutiska spiralen – en huvudtolkning. | |||
Var kan man läsa mera? | ||||
Referenser |
Hermeneutik är både en filosofi om förståelsens villkor och en benämning för en
forskningsansats med tolkning som analysredskap. Inom ramen för en
hermeneutisk forskningstradition söks emellertid inga sanningar i termer av ett
orsak - verkan tänkande. Istället söks fruktbara sätt att förstå företeelser som
kan vara svåra att hantera i vår vardagsförståelse. Forskningsfrågor som kan
formuleras i termer av ”vad betyder den här företeelsen för den här gruppen av
människor” lämpar sig ofta för en hermeneutisk forskningsansats.
Vi människor använder emellertid alltid tolkningar för att
orientera oss i tillvaron, det vi uppfattar som sanningar brukar helt enkelt
vara de tolkningar som gäller i ett bestämt sammanhang, t.ex. det samhälle som
vi växt upp i. Därför behöver vi skilja mellan vanliga vardagstolkningar och
tolkningarna i en vetenskaplig studie.
De sistnämnda är förstås aktuellt för empirisk hermeneutik,
en humanvetenskapligt inriktad forskningsansats som kan tillämpas inom flera
områden. Vanligast är den förmodligen inom samhälls- och vårdvetenskap. De
forskningsfrågor som är aktuella för den här typen av studier kan inte besvaras
med en orsaksförklarande metod som syftar till att förutsäga (predicera).
Förklaringsnivån inom hermeneutiken handlar snarare om innebörder i texter,
utsagor, handlingar och andra meningsskapande mänskliga aktiviteter.
Hermeneutiken är dock inget nytt påfund. Begreppet myntades långt före den
naturvetenskapliga revolutionen. Den tillämpade hermeneutiken har flera olika
utgångspunkter och användningsområden. Låt oss därför, innan vi tar itu med
frågan om hur man kan gå tillväga i empirisk hermeneutisk, ägna oss åt den
historiska utvecklingen.
Hermeneutikens historiska utveckling
Enligt den grekiska mytologin framförde guden Hermes de övriga
gudarnas budskap till folket. De gudomliga budskapen behövde emellertid
översättas (tolkas) för att det skulle vara möjligt för människorna att förstå
dem, och det grekiska ordet ”hermeneuein” översätts ofta just med ”att tolka”.
Under medeltiden dyker begreppet hermeneutik upp i samband
med tolkning av bibeltexter. I den kristna världen har detta utvecklats till en
teologisk tradition som benämns exegetik. Vid den här tiden var det kyrkans män
som hade tolkningsföreträde. Det fanns emellertid inga krav på rimlighet och
giltighet i tolkningarna, något som bl.a. 1600-talets häxprocesser så tragiskt
vittnar om.
Metodhermeneutik
Den naturvetenskapliga traditionen och influenserna från upplysningstiden
gav 17- och 1800-talets intellektuella insikt i skillnaden mellan vidskeplighet
och tolkningar som kunde ge en mera meningsfull bild av verkligheten. I början
av 1800-talet, i skuggan av den framväxande
positivismen, introducerade
den tyske teologen Friedrich Schleiermacher
(1768-1834) den första
modellen för systematisk tolkning av texter. Han försökte skapa ett fast
tolkningssystem med höga anspråk på säkerhet.
|
Wilhelm Dilthey (1833-1911) |
Mot slutet av 1800-talet fortsatte Wilhelm Dilthey (1833-1911) arbetet med att försöka göra hermeneutiken accepterad inom det traditionella forskarsamhället. Han framförde idén att det finns en grundläggande olikhet mellan natur- och humanvetenskap. Med uttalandet ”naturen förklarar vi, själslivet förstår vi” ville Dilthey tydliggöra att naturvetenskap och humanvetenskap vilar på olika kunskapsteoretiska grunder.
Livsvärldsperspektivet
För att förstå den hermeneutiska utvecklingen i början av 1900-talet behöver
vi bekanta oss med tänkandet i Europa för hundra år sedan. Den industriella
revolutionen hade vid den här tiden förändrat levnadsvillkoren i den
industrialiserade delen av världen. I S:t Petersburg hade
Ivan Pavlov
märkt att hans laboratoriehundar avsöndrade saliv när han ringde i en klocka,
bara för att det brukade ringa en klocka när deras mat serveras. Idén om den
betingade reflexen var född, och grunden var lagd för en ny psykologi,
behaviorismen. Dess genomslagskraft var mycket stor, framför allt i USA. Nu
gjorde experimentet sitt intåg som forskningsmetod även utanför
naturvetenskapens domäner, och inom psykologin kom de viktigaste
försökspersonerna att utgöras av råttor. Enligt den nya psykologin kunde inte
bara råttor, utan även människor, fostras till det som samhället behövde dem
till med hjälp av ett straff- och belöningssystem. Speciellt lämpligt var detta
för industrins behov av arbetare till de löpande banden.
Samtidigt studerade en av förgrundsgestalterna inom
sociologin, Emile Durkheim, kulturens betydelse gällande självmord.
Som forskningsmetod kartlade han den tillgängliga statistiken kring självmord i
protestantiska och katolska samhällsstrukturer. I sin analys kom Durkheim fram
till att den lägre frekvensen av självmord i katolska samhällen berodde på att
dessa hade en bättre social sammanhållning än protestantiska samhällen.
Som en motvikt till de positivistiska framgångarna inom
psykologi och sociologi publicerade Sigmund Freud, under 1900-talets
allra första år, sitt banbrytande verk ”Drömtydning”. Här hävdade han att vi
människor inte alls är herrar i våra egna hus, vi styrs av omedvetna impulser.
I detta intellektuella klimat gjorde
Edmund Husserl
(1859-1938) entré. Husserl såg sig manad att lösa problemet med att människor
inte kände igen sig i de nya vetenskapliga studierna. Han ville lägga grunden
för en vetenskap som intresserade sig för vad ett fenomen har för innebörd för
dem som är berörda av det. Vetenskapen skulle utgå från livsvärlden, den värld
som vi dagligen lever i, erfar, talar om och tar för given i alla våra
aktiviteter. Detta naturliga förhållningssätt kan beskrivas som en relation
mellan det faktiska, den så kallade objektiva verkligheten, och det subjektiva,
den värld vi upplever. I vårt vardagliga och naturliga förhållningssätt
tillskriver vi nämligen alla företeelser i tillvaron en mer eller mindre bestämd
mening. Detta sker många gånger långt innan vi börjar reflektera över vad de
saker vi träffar på egentligen innebär för oss. Det är som regel denna
omedelbara tendens att alltid se något som något som konstituerar vår livsvärld.
I en vetenskaplig studie som vilar på en livsvärldsansats får forskarens förmåga
till öppenhet stor betydelse. Ett öppet och upptäckande förhållningssätt är
nämligen nödvändigt om vi vill förstå vad en företeelse har för betydelse för
deltagarna i en studie. Detta är inte möjligt om vi bara försöker bekräfta våra
hypoteser.
Livsvärldshermeneutik
|
Husserl och Heidegger (1922) |
Det var dock en annan filosof, Martin Heidegger (1889-1976), som med
utgångspunkt i livsvärldsteorin förvandlade hermeneutiken från metodlära till
existentiell filosofi. Att förstå, menar Heidegger, är nämligen inte bara en
metod. En grundläggande förståelseprocess ingår i själva verket i människans
vara, i hennes existens. Förmågan att tolka gör människan till vad hon är, den
skiljer henne från djuren. Heidegger utgår alltså ifrån att alla människor är
meningssökande varelser. Han riktar intresset bort från det faktum att någonting
finns, till vad något innebär. En existentiell fråga är alltså en betydelsefråga
som handlar om vad något betyder för någon. Ett viktigt forskningsintresse inom
den existentiella hermeneutiken är den mening och innebörd som vi människor
tillskriver den värld som vi lever i.
Heideggers existensfilosofi kom att utgöra en vändpunkt för
hermeneutiken. Hans-Georg Gadamer (1900-2002), hermeneutikens kanske
främsta portalfigur, tog sin utgångspunkt i Heideggers tänkande när han
fortsatte att studera den mänskliga förståelsens villkor. I polemik med både den
metodinriktade hermeneutiken (Schleiermacher och Dilthey) och med positivismen
gör han upp med idén om en ”säker” forskningsmetod med anspråk på sanning.
Gadamer föreslår att vi istället för att tala om sanningen bör inse att en
företeelse kan förstås på flera olika sätt. Den har med andra ord ett
betydelsespelrum, en meningshorisont.
Hur kan vi då förstå en text, en utsaga eller en handling, och varför förstår vi
som vi gör? Livsvärldsfrågor är ju existentiella frågor och dessa kan förstås ha
olika innebörder, beroende på vad den enskilde individen bär med sig. Inom ramen
för vår egen tradition har vi förmodligen hyggliga förutsättningar att förstå
andra människor. Tolkningar inom områden som vi är väl förtrogna med kan därför
drivas lite länge än tolkningar av sådant som äger rum utanför våra
meningshorisonter. I studier av företeelser som är främmande för vår egen
tradition finns det däremot anledning att mana till försiktighet.
Med begreppet verkningshistoria utvecklar Gadamer denna
tankegång vidare för att visa att vi alltid påverkas av tidigare erfarenheter,
även när vi anstränger oss för att vara objektiva. Om ett forskningsresultat
inte bjuder på några som helst överraskningar bör forskaren självkritiskt
fundera över vad det är i den egna verkningshistorian som har präglat den
förförståelse som riskerar att styra forskningsprocessen så att vi inte kan
upptäcka något nytt.
Hermeneutikerns intresse för förförståelsen är emellertid
dubbelriktat. Varje forskare bör förstås reflektera över sin egen
verkningshistoria och förförståelse. Genom att reflektera över varför vissa
forskningsfrågor ställs, hur dessa ställs, samt de metoder som väljs för att
besvara frågorna, kan förmodligen traditionens, verkningshistorians och
förförståelsens makt över en studie tonas ner. Samtidigt riktas analysarbetet
mot verkningshistorian bakom den information som tolkas. Om vi känner till
bakgrunden till handlingar, utsagor eller texter blir det ofta möjligt att
utveckla en tolkning vidare.
Innan vi tar itu med den empirisk-hermeneutiska forskningsprocessen ska vi
stifta bekantskap med en välkänd fransk profil inom området,
Paul Ricoeur
(1912-2005). Han ansåg att Gadamers öppna förhållningssätt var otillräckligt för
en djupare förståelse. Enligt Ricoeur bör vi försöka förklara våra data, och
dessutom leta efter dolda innebörder, om vi vill förstå något nytt. Tidigare
forskning eller teoretiska konstruktioner kan t.ex. användas som nycklar som
öppnar för ny förståelse. Ett annat sätt att förklara är att strukturanalysera
en text. Här handlar det om att strukturera om texten och vaska fram innebörder
som ligger under ytan, för att sedan låta de delar som verkar ha
beröringspunkter med varandra föras ihop till mera sammanhängande enheter. Detta
arbetssätt används t.ex. inom fenomenologisk hermeneutik, ett empiriskt-holistiskt
tillvägagångssätt som utvecklats vid universiteten i Umeå och Tromsö.
Det har blivit relativt vanligt att Ricoeur får figurera som
referens när man söker filosofiskt stöd och teoretiska utgångspunkter i
hermeneutiska studier. Förmodligen beror Ricoeurs popularitet bland empiriker på
att han bryter med den positivistiska vetenskapssynen samtidigt som han räcker
ut handen mot ett synsätt som kräver distans till det studerade. Han lyfter
också fram betydelsen av förklaring och hänsyn till tidigare forskning (Englund,
2005), något som för övrigt brukar vara fallet inom flertalet
forskningsansatser. Lite förenklat skulle vi kanske kunna påstå att där Gadamer
betonar vikten av att vara misstänksam mot sig själv och sin egen förförståelse,
framhåller Ricoeur det produktiva i att förhålla sig misstänksam inför de dolda
innebörder som möjligen kan finnas i det som vi försöker tolka.
Hermeneutik som forskningsmetod
Vad kan en hermeneutisk
forskningsansats användas till och vilka frågor kan besvaras?
Hermeneutiken har således både djupa och vitt förgrenade filosofiska rötter.
Numera tillämpas hermeneutiken inom både
rationalistisk-holistiska
(teoretiska ej datainsamlande) och
empirisk-holistiska (datainsamlande) forskningsområden. Många studier
innehåller emellertid ganska stora mått av tolkning utan att det hermeneutiska
perspektivet blir artikulerat. Historieforskningen ger ofta exempel på detta. En
historiker kan som bekant sällan genomföra statistiska analyser, utan är
hänvisad till att andra former av förklaringar (tolkningar). Genom att lägga
pussel med information från olika källor går det till exempel att ge en bild av
levnadsvillkoren i en speciell situation under en annan tidsepok än vår egen. I
en populärvetenskaplig version ger Peter Englund exempel på detta
i boken "Ofredsår". Englund genomför ett tolkningsarbete som lyfter fram de
krafter och stora tilldragelser i det trettioåriga kriget som formade den epok
då Sverige blev en stormakt under 1600-talet. Hans resultat är inte en syntes,
skriver han, bara en aspekt. Detta eftersom alla historiker ”står på
föregångarnas axlar”. Och populärhistoria behöver en gedigen historisk
grundforskning.
Per-Johan Ödman, professor emeritus i pedagogik har
genomfört flera studier om existentiella frågor i en svunnen tid. Han
artikulerar det hermeneutiska perspektivet på ett tydligt sätt när han studerar
något som han kallar den ”svenska mentaliteten”. I "Kontrasternas spel I och II"
beskrivs innebörden i olika källmaterial, därpå klargörs underliggande
strukturer som gör det möjligt att få en skymt av svenskarnas livsvillkor under
de tidsepoker som källmaterialet härstammar från. Till sist genomför Ödman något
som hittills kanske inte varit så vanligt i historiska sammanhang, existentiella
tolkningar. De frågor han försöker att besvara handlar t.ex. om hur meningen med
livet såg ut för en dräng i det medeltida Sverige, att vara djupt religiös
katolik när reformationen genomfördes på 1500-talet, att bli bränd som häxa på
1600-talet, och vad det innebar för en familj att bygemenskapen försvann i
samband med det laga skiftet på 1800-talet.
Inom litteraturvetenskapen är intresset för tolkning också
stort. En litteraturvetare kan till exempel tolka författarens avsikt med ett litterärt
verk genom att försöka förstå det mot bakgrund av det sammanhang som det skrevs.
Ett exempel är Ebba Witt-Brattström, kvinnolitteraturforskare och
professor i litteraturvetenskap. Hon placerar Edith Södergrans debut i
1910-talets livaktiga kvinnolitterära scen i Ediths jag. Södergrans ”högstämda”
period tolkas som ett försök att vara Nietzsche – som kvinna. Inom
litteraturvetenskapen förekommer även hermeneutik i Gadamers anda, som i Jan
Holmgaards avhandling "Jaget i texten". I boken behandlas frågan: Hur ser
ett ”jag” ut i fiktionens form och hur är den text utformad som inhyser ett
sådant jag?
Ett annat område med stor hermeneutisk relevans är juridiken.
Här är det emellertid bara i undantagsfall som man talar om sina tolkningar av
lagen som en hermeneutisk process. Ändå var det just i juridiska sammanhang som
hermeneutiken började bli omtalad under 1970-talet i Sverige. Då introducerade
pedagogikprofessor Arne Trankell en arbetsmetod för vittnespsykologi.
I "Aktuella vittnespsykologiska frågor", från Pedagogiska institutionen vid
Stockholms universitet, finns sex uppsatser från vittnespsykologiska
forskningslaboratoriet, som ger en bild av den här metoden. Redaktörer är Astrid
Holgerson och Anders Gustavsson.
Arne Trankell fann att de vittnespsykologiska arbetsmetoderna
kunde vara relevanta för andra empirisk-holistiska undersökningar. Han introducerade
hermeneutiken som en kvalitativ forskningsmetod för pedagogik i studien om
"Kvarteret Flisan" år 1973. Här presenteras en tolkande studie av en protestaktion
mot romer i en förort med huvudsakligen svensk befolkning.
Detta hermeneutiska arbetssätt har bl.a. utvecklats vidare av Per-Johan Ödman, Ulla Sjöström och Anders Gustavsson.
Under rubriken ”Normalmiljön - det är vi” belyser Anders Gustavsson
existentiella frågor bakom proteslistor när svaga grupper ska integreras i deras
bostadsområden. I ”Låna varandras glasögon” behandlar Ulla Sjöström konflikter
mellan ett energiföretag och lokalbefolkningen i samband med att en norrlandsälv
skulle byggas ut. I en relativt nyutkommen antologi "Text och Existens –
hermeneutik möter samhällsvetenskap" skriver tolv författare med intresse för
hermeneutik. Flera av de här kapitlen ger en bild av var den här hermeneutiska
traditionen befinner sig idag. Redaktörer är Staffan Selander och
Per-Johan Ödman.
Inom vårdvetenskap tillämpar bl.a. Maria Nyström ett
hermeneutiskt arbetssätt. Boken "Ett liv på egna villkor - vård och omsorg vid
psykiska funktionshinder" bygger på existentiella tolkningar av berättelser från
personer med svåra psykiska funktionshinder. "Möten på en akutmottagning – om
effektivitetens vårdkultur" är ett annat exempel på tolkningsarbete i Hans-Georg
Gadamers och Paul Ricoeurs anda. Samma forskningsansats finns i två avhandlingar
som kommer att läggas fram vid Växjö Universitet 2007. Elisabeth
Björk-Brämberg studerar existentiella villkor för patienter med
invandrarbakgrund. Kina Hammarlund genomför studier om ungdomars livsstil
och risken för könssjukdomar.
Inom vårdvetenskap förekommer även den forskningsansats som
nämndes ovan som fenomenologisk hermeneutik. Metoden har utvecklats av
vårdvetaren Astrid Norberg, professor emeritus vid Umeå Universitet och Anders Lindseth, professor i filosofi vid universitet i Tromsö. Den
bygger på Ricoeurs filosofi och följande metodsteg: narrativa intervjuer, naiv
läsning, strukturanalys (er), jämförelser och helhetstolkning. Intresset riktas
mot levda erfarenheter, men det är det undersökta fenomenet som är i fokus, inte
den existentiella situationen hos informanterna. Som exempel på studier inom den
här traditionen kan nämnas Karin Sundin's och Lilian Jansson's
studie om förståelseprocesser hos patienter med afasi, samt Berit Lindahl's, P-O Sandman's och Birgit Rasmussén's studie om att vara beroende av
ventilator i hemmet (se litteraturlistan).
Hermeneutikens historiska utveckling och breda
användningsområde innebär att de olika arbetssätten skiljer sig mer från den
s.k. traditionella forskningen (naturvetenskapen och positivismen) än empirisk-holistiska (kvalitativa) metoder med mera uttalade sanningsanspråk. Där grounded theory,
fenomenografi och fenomenologi har metodregler, utgör det hermeneutiska
tolkningsarbetet snarare ett pusselläggande där forskaren själv måste avgöra hur
de olika bitarna, i form av skrivna berättelser, intervjuutsagor eller
fältanteckningar e.t.c. kan passas in i varandra för att utgöra en meningsfull
helhet. Hermeneutikern liknar kanske mera detektiverna Ellery Queen, Hercule
Poirot eller Lord Peter Wimsey, än en forskare i traditionell mening.
Analysarbetet handlar att bedöma innebörden i ledtrådar som kan besvara frågorna
om vad, hur och varför.
Den bild som förmedlas i en hermeneutisk studie
utgår vanligen från ambitionen att ge en meningsfull bild av den studerade
verkligheten. De tolkningar som presenteras bör därför ha bärkraft i data,
annars kan det vara svårt att göra anspråk på validitet. För att ha livrem och
hängslen i forskningsprocessen kan det vara lämpligt att tillämpa några
principer för ett
empiriskt-hermeneutiskt tolkningsarbete när man planerar studiens design.
Förslag till principer för
empirisk-hermeneutisk forskning
Vi reflekterar sällan över hur de vardagstolkningar vi gör av oss själva och
omvärlden egentligen har kommit till, och vilka faktiska omständigheter de
bygger på. I en del studier där författaren presenterar sin forskningsansats som
hermeneutisk ligger tolkningarna ganska nära denna ”naturliga” vardagsnivå. I
sådana studier är det svårt att skilja mellan vardagliga sätt att förstå, och
tolkningar med anspråk på vetenskaplighet. Texten innehåller ofta mycket av det
som deltagarna i studien har berättat om, och relativt lite av forskarens egen
analys. Man kan ofta ana en viss ängslighet för att utnyttja potentialen i data. Några principer kan kanske avhjälpa
detta.
Ett krav vid rapportering av hermeneutiska studier är att
väsentliga delar av forskningsprocessen redovisas för läsaren. På så sätt blir
en kritisk läsning möjlig. Det är ofta lämpligt att ge exempel på de data som en
tolkning bygger på. Man bör också vara tydlig med vilka förklaringar som har
använts, samt vilka prövningar av tolkningarnas bärkraft som har genomförts. På
så sätt kan läsaren få en bild av om forskaren möjligen har övertolkat den
insamlade informationen, så att studien säger mer om forskarens förförståelse än
om data. Ibland kan man också fundera över om forskaren har utnyttjat
tolkningsmöjligheterna på ett kreativt sätt. Så kan t.ex. vara fallet när
citaten ur data känns mer intressanta och meningsfulla än forskarens analystext.
Varje forskningsfråga kräver emellertid metodologiska
överväganden som bara gäller för just den här specifika frågan. Samtidigt finns
det något som är gemensamt för den här forskningsansatsen. Detta något kan
beskrivas i termer av ett hermeneutiskt förhållningssätt. Ett sådant
förhållningssätt bygger på en ambition att se mer än det mest konkreta och
uppenbara, samt en vilja att reflektera över hur man skapar ett kritiskt
förhållningssätt till sig själv och sin egen förförståelse. Här är det förstås
lämpligt utveckla sin förmåga att medvetandegöra och redovisa väsentliga delar
av förförståelsen och dess inflytande över forskningsprocessen. Det handlar om
att vara ”verkningshistoriskt medveten” för att tala med ord från Gadamer.
I det som nu följer formuleras några principer för empirisk-hermeneutisk
forskning som
huvudsakligen bygger på Gadamers och Ricoeurs hermeneutiska tänkande
1. |
Formulera forskningsproblemet. Om en forskningsfråga är en betydelsefråga av existentiell art kan en hermeneutisk forskningsansats vara lämplig. Framför allt gäller detta om innebörden i data kan förmodas ligga under ytan och mellan raderna i den tillgängliga informationen. I en hermeneutisk studie är det viktigt att se människor som meningssökande varelser. Fokus i problemformulering, syfte och frågeställningar riktas följdriktigt bort från det faktum att någonting finns, till vad något innebär. En hermeneutisk forskningsfråga är ofta en betydelsefråga som handlar om vad något betyder för någon. I empirisk-hermeneutiska studier är det också vanligt att undersöka varför detta något betyder det som det verkar tyda på. |
2. |
Problematisera förförståelsens inverkan på
forskningsprocessen. Inte ens när vi konfronteras med nya fenomen, som kräver en aktiv reflektion, brukar vi fundera över förförståelsen som just förförståelse. Troligen talar vi istället om professionalitet, klokhet, personlighet eller dylikt. I ett forskande förhållningssätt är det emellertid viktigt att problematisera den del av förförståelsen som riskerar att på ett okontrollerat sätt styra intervjuer, deltagande observationer, analysarbete e.t.c. En aktiv reflektion gör det också möjligt att redovisa den del av förförståelsen som har med forskningsfrågan att skaffa när studien publiceras. |
3. | Datainsamling. Sedan forskningsfrågorna formulerats, och förförståelsen kring denna fråga har artikulerats, genomförs en bedömning av vilken form av data som kan ge bäst information för att besvara frågeställningen. Vanliga former av data i hermeneutiska studier är nedskrivna berättelser, transkriberade intervjuer eller protokoll med observationsanteckningar. Oavsett typ av data är det viktigt att ha ett öppet förhållningssätt under datainsamlingen. Svar på ledande frågor, eller fältanteckningar som är fyllda av oreflekterade fördomar, gör det svårt att upptäcka något nytt (som går stick i stäv med förförståelsen) under tolkningsarbetet. |
|||||
4. | Den inledande läsningen - att bli bekant med sitt
material. Analysarbetet brukar inledas med flera genomläsningar av den samlade och nedskrivna information som ska användas för att besvara forskningsfrågan. Här ligger det forskande förhållningssättet nära det naturliga förhållningssättet, dock med en viktig skillnad. Syftet med den första genomläsningen av texten är nämligen att få en preliminär förståelse av helheten innan de olika deltolkningarna tar vid. Forskaren bör bemöda sig om en ”aktiv öppenhet” genom att kontinuerligt reflektera över om förförståelsen möjligen styr läsningen av texten. |
|||||
5. | Analys och tolkning - att jämföra och förklara. Kan man då lära sig att tolka vetenskapligt, och går det att formulera riktiga tolkningar? Dessvärre måste båda frågorna besvaras med nej. Att formulera en första preliminär tolkning är faktiskt ingenting annat än en välgrundad gissning som måste prövas på något sätt. Och det är bara denna noggranna prövning som kan göras till metodprincip. Grunden för gissningen måste visserligen alltid finnas i data, men brist på känslighet inför latenta innebörder, en stark vilja att följa regler, tillsammans ett alltför konkret tankearbete, kan förmodligen förhindra ett kreativt tolkningsarbete. För forskaren består utmaningen i att ge sig ut på den hermeneutiska utmaningens tunna is för att utveckla sin förmåga att se mönster och strukturer som inte är fullt synliga. Med tiden växer förmodligen sökarljuset, men det går inte att bortse från betydelsen av det fantasifulla kanske lite konstnärliga inslaget när en tolkningsidé växer fram. |
|||||
a. | Exempel på tolkningsakter | |||||
Ett arbetssätt när man ska formulera tolkningar är att inledningsvis formulera en löst grundad tolkningsidé som kontrolleras mot data. Eftersom idén är preliminär finns det ofta motsägelser i materialet som gör det nödvändigt att utveckla tolkningen vidare. Den ursprungliga tolkningsidén och motsägelsen kan till exempel utgöra två sidor av en sak som blivit belyst från två olika håll i data. | ||||||
I andra fall kan man uppmärksamma en intressant företeelse i en del av data, t.ex. i en av intervjuerna, och sedan börja leta efter liknande saker i övriga data. Inte så sällan går det då att upptäcka att samma underliggande fenomen finns på flera ställen trots att den yttre gestalten kan se olika ut. | ||||||
Ett ytterligare exempel på tolkningsakt kallas good-reason-essay. Här utgår man från att det alltid finns motiv till det som människor säger eller gör. Tolkningen riktas mot att förstå motiven och dess bakomliggande orsaker, the good reason. Klarnar bilden av förutsättningarna för utsagor och handlingar ökar möjligheten att förstå det rationella i det till synes irrationella. | ||||||
b. | Att tolka är att förklara | |||||
Om man granskar de mest meningsfulla tolkningarna i
hermeneutiska studier finner man att de ofta innehåller intressanta
förslag till förklaringar av hur olika företeelser hänger ihop.
Förklaringar spelar en stor roll i vårt naturliga förhållningssätt, och de
vi använder till vardags är vanligen införlivade i den tradition som vi
lever. De nya förklaringar vi kan tänkas ta till oss ligger förmodligen i
linje med det vi tidigare accepterat som sanningar. Förklaringar som används för att fördjupa en tolkning kan också utgöra en viktig del av analysarbetet i en hermeneutisk studie. Vi bör dock vara medvetna om att de förklaringar vi väljer alltid är mänskliga konstruktioner, och många av dem har vuxit fram inom vår egen tradition. En förklaring är alltså bara meningsfull i den utsträckning som den kan fördjupa förståelsen av data. Precis som sanningen bara finns i pluralis, kan flera olika förklaringsmodeller vara tillämpliga. Om vi vill ta ytterligare ett steg och lyfta fram den dolda innebörden bakom det som vi först förstår, är det lämpligt att referera till Ricoeurs hermeneutik. Den öppenhet och följsamhet som Gadamer förespråkar kompletteras här med ett kritiskt och distanserande förhållningssätt. I det följande ges förslag till några förklaringsmodeller |
||||||
Förklaring gentemot traditionen. Här vilar tolkningen på ett förnuftsresonemang. Det handlar om att resonera kring rimligheten i en tolkning. Här kan förförståelsen användas som utgångspunkt. Detta måste dock ske på ett kontrollerat sätt så att det blir möjligt att upptäcka även det som i någon mån är motsägelsefullt visavi förförståelsen. |
||||||
Förklaring med hjälp av teoretiska konstruktioner och tidigare
forskning . I en hermeneutisk studie är inte den viktigaste frågan den om vi kan använda teorier eller ens vilka teorier som kan användas som hjälp i tolkningsarbetet. Istället bör vi fråga oss hur vi kan använda teorier. Flera teoretiska konstruktioner används i predicerande (förutsägande) syfte. Detta är förstås inte lämpligt i en hermeneutisk studie. Här används teorier som lampor för att belysa en ny möjlig förståelse av data. Ett viktigt observandum är att det är innebörden i data, inte teorierna, som ska ligga till grund för studiens resultat. Teorin får inte ta överhanden, och tolkningar som stämmer alltför väl med en teori bör väcka vår misstänksamhet. Det kan nämligen hända att teorin döljer det som data har att säga. Av samma skäl är det viktigt att använda teorier så sent som möjligt |
||||||
Strukturanalys. Denna form av förklaring bygger på Ricoeurs tänkande. Genom att texten struktureras om, så att de delar som verkar ha samma eller liknande meningsinnehåll förs samman, framstår textens innebörd tydligare. Strukturanalyser genomförs ofta med utgångspunkt i de olika teman som identifierats i den inledande läsningen av texten. |
||||||
6. |
Prövning av tolkningarnas bärkraft.
Det är värt att notera att
kravet på intern konsistens inte får leda till en sluten hermeneutisk
cirkel. Då hänger visserligen tolkningssystemet ihop på ett i det
närmaste perfekt sätt, men det har inte något med verkligheten (data)
att göra (Ödman, 1994). Denna risk ökar förmodligen när en studie har
många normativa inslag. Sådan forskning kan lätt bli klichéartad, och
den hjälper oss sällan att förstå något nytt. |
|||||
7. |
Ett högre varv i den hermeneutiska spiralen – en huvudtolkning. |
Vi har här helt kort stiftat bekantskap med en tradition som i olika
skepnader utgjort en del av människors kunskapssökande ända sedan den grekiska
antikens dagar. Några få hermeneutiska områden har nämnts, och med dessa också
litteraturreferenser. I det följande ska vi titta lite närmare på några
ytterligare förslag för den som vill läsa mera. Som avslutning finns en lista
med fullständiga litteraturhänvisningar gällande samtliga referenser i det här
avsnittet.
En hermeneutisk studie i Hans-George Gadamer's anda inleds
ofta med en kunskapsteoretisk reflektion kring livsvärldsperspektivet som grund
för en empirisk-holistisk studie. Om livsvärldsperspektivet inom pedagogisk forskning kan
man läsa i Jan Bengtssons ”Med livsvärlden som grund” och inom vårdvetenskap i
Karin Dahlbergs, Nancy Drews och Maria Nyströms ”Reflective Lifeworld Research”.
Richard Palmer presenterade en sammanställning av olika
hermeneutiska riktningar redan under 1960-talet i Hermeneutics*. För den som
vill läsa mer om hermeneutikens utveckling kan denna bok rekommenderas. Vill man
hellre läsa en bok om hermeneutik på svenska är Per-Johan Ödmans ”Tolkning,
förståelse, vetande – hermeneutik i teori och praktik" något av en klassiker. Här
kompletteras den hermeneutiska kunskapsteorin med tre lättlästa exempel på hur
en tolkningsprocess kan gå till. I Starrins och Svenssons "Kvalitativa metoder
och vetenskapsteori" har Ulla Sjöström skrivit kapitlet "Hermeneutik – Att tolka
utsagor och handlingar".
Ett kvalitetskriterium som redan nämnts och som ofta
tillämpas i hermeneutiska studier är att läsaren ges möjlighet att följa den
process där tolkningar byggs upp, och de prövningar av tolkningarnas bärkraft
som har genomförs. Detta kan innebära att redovisningen blir så utrymmeskrävande
att en forskningsrapport bättre svarar mot kraven på validitet, än en artikel
som bara tillåter ett visst antal ord. Exempel på sådana forskningsrapporter är
bl.a. de tidigare nämnda "Normalmiljön det är vi" av Anders Gustavsson och
"Möten på en akutmottagning" av Maria Nyström. I ytterligare en sådan studie
problematiserar Anders Gustavsson begreppet ”tyst kunskap” hos vårdbiträden inom
hemtjänsten. Kapitlet ingår i forskningsrapporten "Tyst kunskap - vad är det
egentligen?"
Vid Centrum för Invandringsforskning, Stockholms
Universitet, har Charles Westin under flera år följt de Uganda-indier som
utvisades av Idi Amin 1972. I forskningsrapporten ”Möten – Uganda-asiaterna i
Sverige”, försöker Westin förstå flyktingarnas existentiella situation i
Sverige. I Else-Maj Falks doktorsavhandling "Lärare tar gestalt" genomförs en
hermeneutisk studie av hur studenter i lärarutbildning på distans successivt
identifierar sig med sitt nya yrke. I Siv Nyströms avhandling,
"Socialt
förändringsarbete – en fråga om att omförhandla mening", handlar tolkningarna om
tre grupper av kriminella och socialt avvikande som tagit del av olika
samhällsinsatser
*De metodinriktade förgrundsgestalterna (Schleiermacher och Dilthey) nämns inte i den referenslista som följer. Det är dock inga svårigheter att få tag i deras verk på engelska om man vänder sig till ett universitetsbibliotek.
Åter till innehållsförteckningen för denna webbsida
Denna webbsida är författad av
Maria Nyström
Sjuksköterska
Fil. dr. i vårdpedagogik
Professor vid Högskolan i Borås
Läs om regler för ansvar och copyright som gäller för denna webbsida.