Kunskapsansats
- kvalitativt eller kvantitativt perspektiv?
Denna sida är uppdaterad
2007-01-05
För att bäst förstå den här sidan bör du först ha läst:
Vetenskapsteori
Beskriver bland annat hur man under årtusenden resonerat kring vilka vägar
som är acceptabla för att uppnå ny kunskap.
Vad är forskning?
Beskriver att typiskt för forskning är den starka kopplingen till
bakomliggande vetenskapsteoretiska antaganden. Detta är mer eller mindre
medvetet för olika forskare.
Oklarhet kring begreppen kvantitativ respektive kvalitativ forskning
Det finns olika sätt att se på vad som är god forskning. Termerna kvantitativ och kvalitativ forskning används flitigt, ofta som
varandras oförenliga motsatser. Eftersom betydelsen av orden varierar kan det
vara lämpligt med en del klarlägganden. Jag vill betona att det finns olika sätt
att se på detta och jag gör inte anspråk på att här presentera "sanningen". Det som
kommer nedan är ett sätt (av flera olika tänkbara sätt) att försöka reda ut
begreppen. Kvantitativ och kvalitativ forskning knyts ibland till:
Kan allt detta beskrivas med termerna kvantitativ respektive kvalitativ forskning? Rimligtvis inte. Låt oss därför titta närmare på dessa och några andra begrepp.
Den vetenskapsteoretiska världskartan
Ny kunskap kan förvärvas på många olika sätt. Alla dessa olika vägar kan
härledas till vad slags värld (ontologi) man söker vad slags kunskap om
(epistemologi) (Åsberg 2001). Detta beskrivs mer detaljerat på sidan om
vetenskapsteori. Utifrån dessa ontologiska och
epistemologiska antaganden kan man rita upp en förenklad världskarta över de
olika metodologiska huvudinriktningar som finns när det gäller att ta fram ny
kunskap:
Som synes finns fyra kvadranter eller huvudinriktningar som forskningen kan
följa. De ontologiska och epistemologiska antaganden som ligger bakom dessa fyra
olika huvudinriktningar är principiellt olika och inte direkt förenliga. Här måste
forskaren göra ett (medvetet eller omedvetet) val. Inget hindrar att man som
forskare kan anse att de olika bakomliggande oförenliga antagandena kan
samexistera, d.v.s. man kan i en delstudie befinna sig i övre högra kvadranten
för att i nästa delstudie hoppa över i övre vänstra kvadranten. Valet av
kvadrant styr vidare utformning av syfte och eventuella frågeställningar som man intresserar sig för.
Syfte och
frågeställningarna styr sedan valet av datainsamlingsteknik och valet av
analysmetod för att analysera insamlade data.
I viss mån handlar denna fråga om olika synsätt.
I var och en av kvadranterna ser man på
verkligheten lite olika. Man kan säga att man tittar på verkligheten genom olika slags glasögon. Dessa glasögon kallas ibland för paradigm. En sorts glasögon, som kallas holistisk världsbild,
ger bilden av en värld där allt hänger samman. Helheten är mer än summan av de
ingående delarna. Enligt detta synsätt får man missvisande resultat om man avgränsar en
del av verkligheten och bara studerar den. En annan sorts glasögon, atomistisk
världsbild, visar en värld som enbart är summan av delarna. Man kan enligt den
världsbilden isolera en del och studera den för sig. De flesta forskare tycks anse att helheten visserligen är mer än summan av
delarna, men att man ofta kan få en hyfsad uppfattning om verkligheten när man
avgränsar en del och studerar den. Detta förutsatt att man vet begränsningarna med sina
metoder. Detta innebär att man kan acceptera flera olika paradigm som
samexisterande i olika delstudier och i en enskild delstudie gör forskaren ett val vilken av
kvadranterna som passar för det forskaren intresserar sig för just nu. Man
skulle kunna tala om ett övergripande paradigm som omfattar de andra fyra
paradigmen i en modell ungefär som ovanstående figur. Debatten om vilket slags glasögon som förvränger bilden av verkligheten
minst tenderar ibland att bli onödigt polariserad.
Termerna kvantitativ respektive kvalitativ
Var i detta resonemang passar då begreppen kvantitativ och
kvalitativ in? Enligt Nationalencyklopedien används
kvantitativ (medeltidslat. quantitati´vus) i
facktermer för att understryka mätbara egenskaper t.ex. hos något som skall
undersökas. Kvalitativ (senlat.
qualitati´vus) avser kvaliteten och används i facktermer för att understryka
faktiska eller essentiella egenskaper t.ex. hos något som skall undersökas. I
strikt mening betecknar termerna kvantitativ och kvalitativ endast egenskaper
hos de data man samlat in i ett forskningsprojekt. Traditionen har dock gett
dessa ord en helt annan innebörd, stundtals olika betydelser i olika sammanhang. Av
detta skäl bör termerna kvantitativ och kvalitativ användas endast för att
beskriva de data som samlats in, inte för att beteckna en viss
verklighetsuppfattning (ontologi), kunskapsansats (epistemologi) eller
analysmetod. När vi benämner kunskapsansats (kvadranterna i figuren ovan) är det
bättre att använda empirisk-atomistisk kunskapsansats för att beskriva det många
av traditionen brukat kalla kvantitativ forskningsansats. Det som många kallar
kvalitativ forskningsansats befinner sig oftast inom paradigmet empirisk-holistisk
kunskapsansats. Begreppsanalys som
traditionellt betraktas som en kvalitativ metod kan sägas befinna sig inom det
rationalistisk-holistiska paradigmet. Med få undantag kan man säga att alla
"kvalitativa metoder" återfinns inom paradigmet empirisk-holistisk.
Om vi nu konstaterat att termerna kvantitativ respektive
kvalitativ helst bara bör användas för att beteckna insamlade data hur
definieras de då? En använd definition är att allt som är
siffror betecknas som kvantitativa data och allt som inte är siffror, exempelvis
text, bilder eller ostrukturerade observationer, är kvalitativa data. Ett problem som
bör uppmärksammas är att att begreppen kvantitativa - kvalitativa data lätt förväxlas med
beteckningarna kvantitativa - kvalitativa variabler. Detta är helt olika saker.
Kvantitativa respektive kvalitativa variabler är beteckningar
inom statistiken på olika sorters mätdata inom projekt som utgår från den
kunskapsansats som är övre vänstra kvadranten (empirisk-atomistisk). Kvalitativa
variabler består av siffror och är därför kvantitativa data.
Forskningsprocessen
Forskaren blir intresserad av ett problem. I den ideala av
alla världar borde forskaren då först bestämma sig för i vad slags värld
man anser sig befinna sig i och därefter vad slags kunskap kring problemet
forskaren söker. När detta är gjort har man bestämt sig för om det är en
empirisk-atomistisk eller empirisk-holistisk kunskapsansats som är lämpligast
(Det kunde givetvis ha valts en rationalistisk-atomistisk eller
rationalistisk-holistisk kunskapsansats men detta berörs inte vidare på just
denna webbsidan). Därefter borde forskaren mer konkret och
avgränsat beskriva vilket problem man är intresserad av att studera. När
problemet är beskrivet formulerar man ett syfte med en ny undersökning och
eventuellt (om man lutar åt en kvantitativ ansats) försöker man bryta ner syftet
i en eller flera detaljerade konkreta frågeställningar / hypoteser.
Tyvärr är det vanligt att många vet hur de vill göra, men
inte varför. Att börja med att detaljutforma metodbeskrivningen innan problemet
är beskrivet och valet av kunskapsansats är gjort är fel! Ett annat fenomen som
inte är direkt fel men som bör nämnas är att många forskare "fastnar" inom en
kvadrant och ser bara problem och frågeställningar som passar inom den
kvadranten. Den som gjort ett antal studier inom övre vänstra kvadranten och
lärt sig hantera resonemangen och statistiken tenderar att sedan resten av livet
alltid göra studier hemmahörande i den övre vänstra kvadranten. Forskare som
gjort flera studier inom det paradigm som finns i den övre högra kvadranten
tenderar att sedan alltid fastna för problem som lämpligen studeras inom det
paradigmet. Att alltid hålla sig inom en och samma paradigm är inte fel om man
bara samtidigt är medveten om att andra paradigm existerar. Det finns en tendens
till att de forskare vars studier utgår från kunskapsansatsen i övre högra
kvadranten är mer medvetna om ontologi och epistemologi än forskare vars studier
utgår från kunskapsansatsen i övre vänstra kvadranten.
Empirisk-atomistisk kunskapsansats kontra empirisk-holistisk
I en studie som utgår från en empirisk-atomistisk
kunskapsansats är det vanligt att man efter val av datainsamlingsteknik och
analysmetod på förhand har bestämt vilka tänkbara slutsatser studien kan leda
till. I en studie som utgår från en empirisk-holistisk kunskapsansats brukar det
vara så att man inte på samma sätt i förväg
har bestämt vad som kan komma fram. En egenskap med de datainsamlingstekniker och
analysmetoder som vanligen används i en studie utgående från en
empirisk-holistisk kunskapsansats är att den tar hänsyn till helheten på ett sätt som inte är möjligt i en
studie där man valt datainsamlingsteknik och analysmetod utgående från en
empirisk-atomistisk kunskapsansats. Studier som utgår från en
empirisk-atomistisk kunskapsansats har egenskapen att man får ett "objektivt" mått på
sannolikheten att de slutsatser man kommit fram till är korrekta (exempelvis ett
p-värde).
Kännetecknande för studier utgående från den
empirisk-holistiska kunskapsansatsen är att man inte från början vet exakt vilka
resultat som är tänkbara. Detta kräver en följsamhet gentemot det man studerar. Valet
av metod kanske får ändras under projektets
gång. Det man vill studera handlar ofta om kvaliteter och inte om antal,
fördelningar eller exakta mätvärden. Resultatet kan vara ett antal nya aspekter
på ett problem. För att beskriva hur patienter upplever hemsjukvård skulle man i
en studie planerad utifrån att man valt empirisk-atomistisk kunskapsansats ha
definierat ett antal svarsalternativ. Exempelvis mycket missnöjd, missnöjd, neutral,
nöjd och mycket nöjd. Därefter skulle man ta fram hur stor andel patienter som anger
svar i någon av dem fem fördefinierade kategorierna. I en studie utgående från
empirisk-holistisk kunskapsansats skulle
inga kategorier definieras i förväg. Undersökningen skulle leda fram till ett
eller flera kategorier, men dessa skulle definieras först mot sista halvan av
projektet. Sistnämnda typen av studier kan alltså beskriva nya kvaliteter av verkligheten
som inte var kända förut.
Vid utvärderingar
bedömer man resultaten / konsekvenserna / effekterna av en genomförd insats.
Studier som utgår från empirisk-holistisk kunskapsansats kan inte användas för
mäta objektivt observerbar effekt av insatsen. Däremot kan dessa studier
användas för att belysa andra resultatmått (läs mer om detta på sidan
Vad är forskning).
Nedan följer en översikt över några väsentliga skillnader
mellan de två paradigm som den här webbsidan huvudsakligen diskuterar.
Empirisk-atomistisk kunskapsansats (Kallas av många "kvantitativa metoder") |
Empirisk-holistisk kunskapsansats (Kallas av många "kvalitativa metoder") |
|
Helhetssyn / kontext | Ser företeelsen som studeras isolerad och avgränsad / kontextfri (atomism). Ju mer välavgränsad desto lättare att studera. | Ser till helheten (holism) där sammanhanget (kontexten) ofta har betydelse. |
Historiskt samband | Sällan intresserad av historiskt samband. | Ofta intresserad av relationen förflutet - nutid - framtid. |
Mål | Försöker
beskriva och gärna även förklara ett samband eller bevisa
en hypotes. Letar efter universella regler. (Kontrollera - mäta - förklara - förutsäga) |
Försöker förstå
det specifikt mänskliga. (Komma nära och få del av människors tankar eller beteende) |
Forskningsplan | En fast forskningsplan
där felkällor i förväg planeras bort. (Alla data samlas in och därefter körs den planerade statistiska körningen) |
Följsamhet mot data (Sättet att fråga informanter och att tolka insamlade data kanske behöver ändras under projektets gång) |
Forskarens roll | Forskaren förhåller sig objektiv och är utbytbar. | Forskaren har en förtroendefull relation till informanterna och är ofta inte lika utbytbar. |
Studerar | Studerar det som kan avgränsas och mätas, helst "objektivt". | Studerar det specifikt mänskliga. Baserar sig ofta på upplevda erfarenheter och människors sätt att ge upplevelserna mening och innebörd. |
Urval av "stickprov" | Representativt urval som ger information om en bakomliggande större population. | Informanter valda medvetet för att de har kännedom om fenomenet. Ofta agerar man för att få stor spridning (ex gammal-ung, sjuk länge-kort tid, med komplikationer-utan komplikationer, etc) |
Storlek på "stickprov" | Stickprovsstorlek kan skattas i förväg genom olika beräkningar. | Storlek / antal ingående individer inte lika viktigt. Inom Grounded theory talar man om mättnad som ett tecken på att tillräckligt mycket data har samlats in.. |
Insamlade data består av | Väl definierade variabler. Definitionen av dem kallas operationella definitioner. | Använder mångfalden som data. Beskriver essenser, teman, mönster, uppfattningar. |
Tänkbara resultat | Förutbestämt vilka tänkbara alternativa resultat som kan fås fram. | Öppenhet inför vad resultatet skall bli. |
Överförbarhet | Resultaten från stickprovet kan oftast generaliseras till en bakomliggande större population. | Letar efter återkommande mönster, gemensamma drag. Viss överförbarhet finns men inte generaliserbarhet på det sätt man har inom studier utgående från empirisk-atomistisk kunskapsansats. |
God Forskningskvalitet är |
|
|
Referenser
Denna webbsida är författad av
Doc. Ronny Gunnarsson
Distriktsläkare/Familjeläkare
Läs om regler för ansvar och copyright som gäller för denna webbsida.