Mall för att skriva en projektplan
Denna sida är uppdaterad 2009-07-07
(Titta gärna på vår engelska uppdaterade sida: Science-Network.TV om "Writing a project plan (study protocol)".)
Detta är en av flera sidor som ger råd och tips om hur man skriver en
projektplan. För att se de andra sidorna gå till
översikten om att skriva projektplan.
När man skall beskriva ett projekt bör beskrivningen bör den följa en
struktur, en röd tråd. Det börjar emellertid bli allt vanligare att
projektplanen skall fyllas i ett webbformulär (exempelvis när man söker pengar).
I sådant fall får man följa den mall som ges i webbformuläret. Mallar för
projektplaner kan skrivas lite olika men alla dessa varianter liknar varandra.
Den struktur som föreslås nedan kan betraktas som ett försök att sammanställa de
vanligaste varianterna. Ofta kan det vara bra att som en textfil (Wordfil?)
skriva ner projektplanen enligt nedanstående mall. Om du sedan skall fylla i en
webbaserad mall kan du ofta klippa, klistra och vid behov modifiera från din
textfil.
En projektplan ser lite olika ut beroende på om man försöker beskriva ett
projekt som i slutändan leder till en eller ett fåtal publikationer eller om man
avser att beskriva ett stort ramprojekt som leder till flera avhandlingar och
många publikationer. Nedanstående mall är mer tillämpbar på den förstnämnda
situationen.
Nedan ges även en del exempel på hur man kan utforma syfte och
frågeställningar. Dessa exempel är bara till för att visa principerna. Exemplen
är sannolikt inte direkt passande för dig och ditt projekt.
(Försättsblad)
Försättsblad var mer viktigt förr när allt skrevs ut på papper. I och
med tillkomsten av olika webbaserade mallar har försättsbladet börjat spela ut
sin roll. Om det finns anledning att skriva ut ett försättsblad kan det
förslagsvis se ut som:
Skriv överst på försättsbladet en titel på projektet. Ge projektet/studien en titel som anknyter
till vad det handlar om. Skriv nertill höger: namn, adress, telefonnummer och eventuell
e-post adress till den som är ansvarig för studien samt namnet på handledaren.
Titel på projektet
Ange en titel som på ett lättförståeligt sätt knyter an till vad
projektet handlar om.
Sammanfattning
Ofta krävs att du ger en kort sammanfattning av hela din
projektplan. Sammanfattningen är viktig och läses av många människor. Att skriva
den är en avvägning mellan att skriva kort men ändå få med det väsentligaste. Om
möjligt undvik facktermer i sammanfattningen.
Bakgrund (= Inledning)
Bakgrunden bör ta upp några klassiska frågor som man alltid använder när
man skall bedöma om en projektplan är genomtänkt eller inte. Dessa frågor bör
gås igenom i en viss ordning (en röd tråd). Den röda tråden i bakgrunden består
av följande frågor / ämnen:
- Vad är problemet?
Presentera det problem eller fenomen som skall behandlas och
sammanhanget där problemet uppstått eller fenomenet finns. Utan problem finns
ju ingen anledning att försöka förbättra. Vår verklighet är ju dock som bekant
full av möjligheter och problem. Därför är det viktigt att kunna beskriva det
problem eller fenomen som du/ni nu skall ta er an. Hänvisa gärna till
referenser som beskriver problemet.
- Varför är problemet viktigt?
Sätt in problemet i ett sammanhang. Varför är det intressant
att göra något åt problemet? Vilka potentiella vinster finns med att kunna
göra något åt problemet.
- Vad har andra gjort för att försöka lösa problemet?
Presentera eventuella tidigare gjorda projekt/studier om detta
problem. Har någon annan redan löst problemet eller är det fortfarande olöst?
Vad kom de andra projekten/studierna fram till?
- Vad återstår att göra?
Motivera slutligen vad som fortfarande är olöst och som behöver
lösas. Varför räcker det inte med det som andra har gjort tidigare?
Syfte
I en projektplan är det vanligt att
syftet har en egen rubrik. (I en färdig artikel som publiceras i en vetenskaplig tidskrift
är det vanligt att syftet vävs in i sista stycket i bakgrunden.) Syftet beskriver
kortfattat vad du vill göra med denna studie/projekt och vad du vill vinna med det.
Övergången mellan punkt 4 i inledningen och det efterföljande syftet kan liknas
vid att växla över en stafettpinne. Syftet skall alltså passa perfekt till det
som konstaterades i punkt 4 i inledningen.
Exempel på hur ett syfte kan formuleras är: "Syftet
med detta projekt är att se om regelbunden lågintensiv motion kan förbättra hälsan
hos medelålders fysiskt inaktiva kvinnor." Exempel på syften när man använder kvalitativ metodik kan vara: "Jag vill synliggöra...?"
eller "Jag vill beskriva...?" eller "Jag vill klargöra...?"
Frågeställningar
Frågeställningar är ofta en viktig rubrik i ett projekt med kvantitativ
ansats. I en projektplan och i många skriftliga projektredovisningar är det vanligt
att frågeställningarna (om det är en kvantitativt orienterad studie) har en egen
rubrik. I en färdig artikel som publiceras i en vetenskaplig tidskrift är det vanligt
att frågeställningarna vävs in i sista stycket i inledningen. I ett projekt med
kvalitativ ansats saknas oftast konkreta frågeställningar. Den här rubriken
skall inte tas med när man saknar konkreta frågeställningar. Detta beror på att det är
svårt att formulera exakta frågeställningar när man på förhand inte riktigt vet hur
resultatet kommer att te sig. Har man ett avsnitt med frågeställningar är tanken att i
detta avsnitt bryta ner syftet i några konkreta frågor. Har du gjort frågor skall de
formuleras så klart och detaljerat som möjligt? Är dina frågor formulerade så att de
är möjliga att besvara? Det är viktigt att dina frågeställningar går att svara på.
Här är inte rätta avsnittet att ställa retoriska frågor.
Exempel på hur frågorna
kan formuleras är:-Kan lågintensiv motion göra att medelålders fysiskt
inaktiva kvinnor ökar sin syreupptagningsförmåga mer än en jämförbar fysiskt inaktiv
kontrollgrupp?-Kan lågintensiv motion göra att medelålders fysiskt inaktiva överviktiga kvinnor
sänker sitt BMI (Body Mass Index) mer än en jämförbar fysiskt inaktiv kontrollgrupp?-Kan lågintensiv motion göra att medelålders fysiskt inaktiva kvinnor minskar sitt sjuktal mer än en jämförbar fysiskt inaktiv kontrollgrupp?-Kan
lågintensiv motion göra att medelålders fysiskt inaktiva kvinnor ökar sin egen
känsla av välbefinnande mer än en jämförbar fysiskt inaktiv kontrollgrupp?Teoretisk referensram
Inom det naturvetenskapliga synsättet (= det
positivistiska paradigmet), där många kvantitativt orienterade studier rör sig, är
den teoretiska referensramen så självklar att den inte skall beskrivas. Den här
rubriken bör alltså inte finnas med i en projektplan där man använder sig av
kvantitativa metoder (=statistiska metoder).
Inom den kvalitativa forskningsmetodiken sker fortfarande en utveckling av
metoderna i större utsträckning än inom kvantitativ metodik. Därför är det vid
kvalitativa studier ofta en stor fördel att beskriva det perspektiv (paradigm) du utgår ifrån. Under rubriken teoretisk referensram
skall man alltså inte beskriva det problem man vill studera utan den vetenkapsfilosofiska grunden för varför man väljer att bearbeta
insamlade data på ett visst sätt. Om du är ovan vid att arbeta med kvalitativa
forskningsmetoder behöver du nog handledarhjälp för att skriva detta avsnitt.
Metod
Beskriv så detaljerat som möjligt vad du planerar att göra och med vilka.
De viktigaste delarna i metodbeskrivningen är:
- Urval
Vilken befolkning (population) vill du kunna uttala sig om? (T.
ex. kvinnor i åldern 40-60 år). Är detta en relevant befolkning (population)
med tanke på det du vill få fram? Hur är dina patienter/individer utvalda?
Ditt projekt kommer sannolikt inte att omfatta alla människor där du vill
uttala dig, t. ex. alla kvinnor i Borås i åldern 40-60 år, utan bara en del av
dem, ett stickprov. Är studiegruppen, stickprovet, ett representativt urval av
den större befolkning (population) du vill uttala dig om? Är studiegruppen
utvald på ett korrekt sätt? Beskriv detaljerat hur du skall gå tillväga för
att välja ut patienter/individer som skall ingå i studien. Det är ofta bra att
motivera urvalet. Vid interventionsstudier är det vanligt att med matematiska
knep göra en skattning av
stickprovsstorlek. Om du har gjort en sådan så beskriv den här. Hur
kontaktas individerna och vilken information skall de få initialt?
- Gruppindelning
Om din studie innebär att individer genom lottning (eller på
annat sätt) aktivt indelas i olika grupper (vid interventionsstudier) så skall
du beskriva detaljerat hur denna indelning skall gå till. Om din studie inte
innebär att individer aktivt delas in i olika grupper hoppar du givetvis över
detta.
- Intervention
Detta avsnitt är endast aktuellt om projektet avser att
utvärdera effekt av en behandling (en intervention). Beskriv detaljerat hur du
skall gå tillväga avseende interventionen. Andra skall av din beskrivning
förstå precis vad du tänker göra. Var konkret, inte generell eller svävande.
Har du flera grupper så beskriv klart skillnaderna mellan interventionen i de
olika grupperna.
- Datainsamling
Vilken metodik skall användas för att samla in data för att
kunna svara på syfte/frågeställningar. Beskriv detaljerat. Är mätmetodernas
tillförlitlighet känd? Om etablerade enkäter används behöver de ej beskrivas i
detalj utan hänvisa då till en publikation som beskriver enkäten.
Egentillverkade enkäter kan med fördel läggas till som bilaga. Var planerar du
att datainsamlingen skall ske? Vid intervjuer, vilka ingångsfrågor planerar du
att ställa? (alternativt vid en observationsstudie hur planerar du att göra
dina observationer).
- Databearbetning
En del anslagsgivare vill speciellt noga granska hur man
planerat statistiken i ett projekt med
empirisk-atomistisk (kvantitativ) ansats. De vill då ha detta under en egen
rubrik. Beskriv detaljerat hur du tänker göra för att svara på ovan beskrivna
frågeställningar. Hur skall du använda den insamlade informationen? Vilken
statistisk metod skall du använda? Här talar vi inte i första hand om
beskrivande statistik (medelvärden, standarddeviation) utan om analytisk
statistik (chi-square, t-test, regressionsanalys, etc etc). Kan du ange exakt
vilken (vilka) statistiska metoder du planerar att använda ger det din
planering extra trovärdighet (=ökar dina chanser att få pengar). Du visar då
att du har tänkt även på alla viktiga detaljer i projektet.
Vid empirisk-holistisk (kvalitativ) ansats beskriv hur data kommer att
analyseras. Används en speciell empirisk-holistisk
(kvalitativ) metod (exempelvis fenomenologi enligt Giorgi) så ange det.
Ibland kan det underlätta läsningen om metoddelen delas upp i underrubriker
enligt ovan.(Förväntade resultat)
Oftast brukar det räcka med de motiveringar till projektet som du har angett i
inledningen. Enstaka anslagsgivare vill dessutom ha denna rubrik. Man anger då vilka
tänkbara resultat som projektet kan ge och resultatens tänkbara betydelse.
Etiska aspekter
Även om alla anslagsgivare inte kräver att du skall beskriva
etiska aspekter så bör du för egen del alltid tänka
igenom detta. Finns det etiska problem med ditt projekt? Kan det tänkbara
resultatet motivera tillvägagångssättet?
Tidsplan
Alla anslagsgivare kräver inte detta. Du bör i alla fall för din
egen skull ha gjort en preliminär tidsplan. Beskriv den detaljerat.
Kostnader
Här brukar olika anslagsgivare ha olika önskemål på uppdelning av
kostnaderna. Exempelvis kan man kräva att du delar upp kostnaderna i:
materialkostnader, personalkostnader (uppdelat på yrkeskategori. Inkludera sociala avgifter och
semesterersättning) och övriga kostnader (annonser, litteratur, portokostnader, inköp
av småprylar utan bestående värde, etc.).
Referenslista
Referenshänvisningar i texten kan anges på olika sätt. Detta beror på vart du
skall skicka in studieplanen. Ett vanligt sätt är att i texten ha löpnummer inom
parentes. Referenserna numreras i den ordning ni hänvisar till dem. Mot slutet kommer en
referenslista med referenserna i nummerordning. I studier med kvalitativ inriktning är
det vanligt att i löptexten ange författarnamn och årtal. I referenslistan anger man
då referenserna sorterade efter författarnamn.
Figurer-Tabeller
Om du behöver använda figurer-tabeller (vilket sällan brukar behövas i
en projektplan)
så finns det olika sätt att hantera dessa. I en färdig slutrapport (vilket vi inte
pratar om här) är det vanligast att ha dem insprängda i löpande text. I en projekt-studieplan (som detta) är det vanligast att samla dem sist under en särskild
rubrik eller som bilagor. Om du i texten vill hänvisa till en tabell eller figur så ange i texten inom
parentes "Tabell 1", "Figur 1" eller "Bilaga 1". Lägg sedan tabeller och figurer
sist. Ta alla tabeller först och därefter alla figurer i den ordning de nämns i texten.
LYCKA TILL!
Denna webbsida är författad av
Doc. Ronny Gunnarsson
Distriktsläkare/Familjeläkare
Läs om
regler för ansvar
och copyright
som gäller för denna webbsida.