Vad är forskning?
Denna sida är uppdaterad 2009-07-16
(Titta gärna på vår uppdaterade sida: Nya INFOVOICE.SE om "Vad är forskning".)
Du planerar att börja ett projekt. Kanske har du redan beviljats pengar till projektet. Nu sitter du och funderar över utvärderingen av projektet. På något sätt vill du vara klokare efter projektet. Vad vill du lära dig av ditt projekt? Vilken lärdom vill du förmedla till andra? Är det forskning??
Forskning och vetenskap
Låt oss börja med att reda ut några begrepp. Forskning är sökande efter ny kunskap. Om vi accepterar en sådan definition
blir nästan alla människor forskare. Vi vill alla få en ny kunskap, vi är nyfikna. Men
forskning är något mera. Det är ett kritiskt förhållningssätt och ett systematiskt -
metodiskt utprövande av trovärdighet och tillförlitlighet i nya teorier.
Vetenskap är ett äldre begrepp som betyder ungefär samma sak som forskning
(Nationalencyklopedin). Låt oss titta närmare på några fler definitioner.
Skillnader mellan olika typer av projekt
Definitionerna av de olika typerna av projekt varierar lite grand men
likheterna i de olika definitionerna är större än skillnaderna. Gränserna mellan
vetenskaplig forskning, utredningsarbete, utvecklingsprojekt och
kvalitetssäkringsarbete kan ibland tyckas otydliga men det är viktigt att
försöka reda ut vilket slags projekt man har framför sig.
Skillnader i förhållandet till teori, kunskap och förändring
Det går en viktig skiljelinje mellan grundforskning eller tillämpad
forskning å ena sidan och utvecklingsarbete å andra sidan. Gränslinjen består i
hur man förhåller sig till teoretiska modeller för hur man gör för att ta fram
ny kunskap (Tabell 1).
Tabell 1 - Skillnader i förhållandet till teori, kunskap och förändring |
||||
Vetenskaplig forskning (=Grundforskning eller tillämpad forskning) |
Utvecklings- arbete |
Utrednings- arbete |
Kvalitets- säkring |
|
Utnyttjar kunskap från tidigare forskning |
++ | ++ | ++ | + |
Vill förändra | + | +++ | + | + |
Ger ny kunskap* | ++ | + | + | (+) |
Utgår från teorier om hur kunskap skall genereras (teorierna bestämmer hur data skall bearbetas) | +++ |
*Syftar på kunskap som är generaliserbar utanför den egna vårdenheten
Vetenskaplig forskning (grundforskning eller tillämpad forskning)
Inom vetenskaplig forskning analyseras insamlade data på ett systematiskt sätt efter en
bakomliggande teori
om hur data bör analyseras. Centralt inom den vetenskapliga forskningen är
alltså att man har någon slags teori om hur
insamlade data skall tolkas. Denna teorin kan härledas tillbaka till mer grundläggande vetenskapsteorier och paradigm.
En speciell sorts projekt är systematiska metaanalyser (där resultat från flera
tidigare studier sammanställs) där inga egna data samlas in. Dessa utnyttjar i
regel statistiska metoder som i sin tur har sin grund i ett vetenskapsteoretiskt
tänkande. Sådana metaanalyser bör därför kallas vetenskaplig forskning.
Vem bestämmer vilka metoder som får kallas vetenskapliga?
Inom vetenskapssamhället finns en tradition av vilka metoder och
tillvägagångssätt som anses godkända och vilka som inte gör det. En gråzon finns
naturligtvis. I den här gråzonen dyker det upp nya vägar som senare kan komma
att betraktas som godkända metoder. En viss utveckling av vetenskapliga metoder
sker alltså kontinuerligt.
När man läser en vetenskaplig rapport/artikel hur vet man att
en korrekt vetenskaplig metod har använts? Eftersom det kan finnas olika åsikter
om saken anses det viktigt för diskussionen att resultaten granskas och
publiceras. Granskningen är en första sållning där målsättningen är att först
eliminera dåliga arbeten. Som bekant refuseras ju tyvärr även en del bra
arbeten. Publiceringen gör sedan en bredare diskussion möjlig kring de
återstående arbetena. På senare tid har det framförts krav på att forskningen måste
föras fram offentligt och kvalitetsgranskas för att få kallas forskning.
Utvecklings-arbete-projekt
En studie som syftar till att införa kända kunskaper/behandlingsmetoder som
tidigare inte har använts i den organisation du arbetar i bör kallas ett
utvecklingsarbete. Man tar då inte fram ny vetenskaplig kunskap, utan försöker under en
avgränsad tidsperiod utveckla befintlig verksamhet med redan kända vetenskapliga
kunskaper. Effekterna av förändringen följs upp och man får en slags organisatorisk
kunskap. Kan den nyintroducerade metoden fungera i vår organisation? Vilka förändringar
i organisationen skulle krävas om vi införde den nya metoden?
Utredningsarbete
En utredning innebär sammanställning av tidigare kända kunskaper och slutsatser.
Man genomför ingen förändring i organisationen. Utredningen kan (men behöver inte)
innehålla mer eller mindre detaljerade förslag till förändring. Skillnaden mellan
forskningsprojekt och utredningsarbete ligger i den teoretiska förankringen. Forskning
analyserar insamlade data efter en teori eller hypotes något som inte sker i
utredningsarbeten.
En utredning som sammanställer befintliga kunskaper och slutsatser är
ett utredningsarbete. Om man däremot sammanställer andras insamlade data och drar nya
egna slutsatser förankrade i en vetenskaplig teori- hypotes brukar detta kallas
metaanalys. Metaanalyser brukar traditionellt räknas som forskning.
Kvalitetssäkring
Kvalitetssäkring innebär att undersöka om en verksamhet eller produkt uppfyller en
i förväg bestämd kvalitet. Man delar in kvaliteten i strukturkvalité, processkvalité
och resultatkvalité (Tabell 2). Strukturkvalité avser kvaliteten på de resurser man har till sitt
förfogande. Antal anställda och deras utbildningsnivå, lämpligheten i lokalerna, är
den tekniska utrustningen adekvat? Processkvalité avser hur man har lyckats att nå
målgruppen. Hur många patienter har man nått och hur många aktiviteter har ordnats?
Resultatkvalité beskriver om man har lyckats påverka, förändra det man hade som sitt
yttersta mål. I förebyggande folkhälsoarbete kan ett kortsiktigt resultatmål vara att
minska andelen rökare. Motsvarande långsiktiga resultatmål kan vara att sänka antalet
hjärtinfarkter per 1000 invånare och år. Resultatmålet är viktigast men samtidigt
oftast svårast att mäta. I kvalitetssäkringsarbete nöjer man sig ibland med att enbart
beskriva strukturkvalitet och processkvalitet. I vetenskapliga forskningsstudier där man
har gjort en intervention (aktiv insats) är man huvudsakligen intresserad av att mäta
resultatkvalité. Det vill säga i hur stor grad kunde den nya insatsen ge ett mätbart
resultat.
Skillnader mellan olika projekt i sättet att sammanställa erfarenheter
och slutsatser
I princip används samma vetenskapliga metoder i vetenskapliga forskningsstudier, i
utvecklingsarbeten och i kvalitetssäkringsarbete. Här talar man ofta om
begreppen strukturkvalitet, processkvalitet och resultatkvalitet.
Strukturkvalitet beskriver vilken struktur som har behövts. Här beskrivs både
individer och deras utbildning samt ekonomiska och materiella resurser.
Processkvaliteten beskriver vad som gjordes. Exempelvis antal träffar med
patienterna. resultatkvalitet beskriver vad effekten blev eller vilka fynd som
gjordes.
Kvalitetssäkringsarbeten och
utvecklingsarbeten med kvantitativ inriktning brukar vanligen
endast använda enklare beskrivande statistik medan forskningsprojekt med kvantitativ
inriktning nästan undantagslöst även har en fördjupad analys av resultaten (Tabell 2).
Den fördjupade analysdelen är typisk för ett forskningsprojekt och har stark förankring i
vetenskapliga teorier om hur man lämpligen gör för att korrekt analysera
resultatet.
Tabell 2 - Exempel på skillnader mellan olika projekt när man sammanställer |
||||
Vetenskaplig forskning (=Grundforskning eller tillämpad forskning) |
Utvecklings- arbete |
Utrednings- arbete |
Kvalitets- säkring |
|
Strukturkvalitet -vilken personal har engagerats? -vilken specialkompetens har de haft? -vilka lokaler har använts? -vilken utrustning har använts? |
+ | +++ | (+) | + |
Processkvalitet -hur många träffar har hållits? -hur många har kommit på träffarna? -hur många prover har tagits? -hur många enkäter har skickats ut? |
+ | +++ | (+) | + |
Resultatkvalitet - beskrivande Avseende skeenden: -vad hände? -hände tillräckligt jämfört med ett i förväg bestämt mål? |
+ | ++ | (+) | + |
Resultatkvalitet - analytisk Avseende tvärsnittsstudier: -vad är essensen i det observerade? -finns statistiska samband mellan olika variabler? Avseende skeenden: -varför hände det? |
+++ | (+) |
Att utvärdera
Utvärdering (evaluering) innebär att systematisk
bedöma resultaten / konsekvenserna / effekterna av en genomförda insats
(Nationalencyklopedin). En utvärdering fokuserar alltså på
resultatkvalitet i olika former. De möjliga vägar som finns för att beskriva
resultatkvaliteten i en utvärdering är:
A. | Beskrivande resultatkvalitet | |||
* | Beskriva med siffror vad som hände efter insatsen. | |||
* | Beskriva med siffror vad som hände efter insatsen i förhållande till ett i förväg uppställt mål. Detta kallas måluppfyllelsemätning. | |||
* | Beskriva de förändringsprocesser insatsen ledde fram till. Detta görs oftast med studier utgående från det empirisk-holistiska kunskapsperspektivet (kallas ibland kvalitativa metoder). Vanlig datainsamlingsmetod är enskilda öppna intervjuer eller fokusgruppintervju. | |||
B. | Analytisk resultatkvalitet | |||
* | Mäta objektivt observerbar effekt av insatsen. Man beskriver då hur förändringen efter insatsen skiljer sig jämfört med skeendet i en jämförbar grupp där insatsen inte gjorts. Detta görs inom ramen för ett vetenskapligt forskningsprojekt (en experimentell studie). | |||
* | Beskriva vilken upplevelse, mening eller innebörd deltagare får efter en insats. Detta görs inom ramen för ett vetenskapligt forskningsprojekt där man analyserar insamlade data insamlade med ett öppet ostrukturerat insamlingssätt. Analys sker ofta med metoder valda efter en empirisk-holistisk kunskapsansats (kallas ibland kvalitativa metoder). Vanlig datainsamlingsmetod är öppna intervjuer. |
Vi ser att den analytiska resultatkvaliteten är förbehållen vetenskapliga forskningsprojekt. I ett utvecklingsprojekt brukar man förutom strukturkvalitet och processkvalitet ofta även redovisa beskrivande resultatkvalitet.
Frågor och svar
Denna webbsida är författad av
Doc. Ronny Gunnarsson
Distriktsläkare/Familjeläkare
Läs om regler för ansvar och copyright som gäller för denna webbsida.