Skriva en projektredovisning/artikel
Denna sida är uppdaterad
2002-01-05
Med största sannolikhet finns det en grupp människor som tycker att det du har gjort är viktigt och intressant. Hur skall du nå ut till dem? Om du går en kurs där ett projektarbete ingår behöver du inte bekymra dig. Datum för inlämnande av en skriftlig redovisning och datum för en muntlig presentation är sannolikt redan spikade. Om ditt projekt inte är en del av en kurs? Muntlig eller skriftlig redovisning? Nästan alltid blir det fråga om både och.
Innan du har kommit så långt att det är dags att redovisa resultatet av ditt projekt har du skrivit en projektplan. Med planen som grund har du kanske sökt pengar. Du har sedan samlat in data som har bearbetats och olika slutsatser har dragits. Nu är det dags att redovisa resultatet och dina slutsatser. Ofta är det bra att då plocka fram den gamla projektplanen. Den fungerar ofta bra som en utgångspunkt. Med fördel gör man en kopia av projektplanen som man sedan skriver om till en slutredovisning.
En första fråga du måste ställa dig är om den skriftliga redovisningen skall publiceras i en tidskrift eller ej. De flesta tidskrifter kräver att det material som skickas in för publicering inte är beskrivet eller föreläst tidigare. Om du väljer att försöka publicera dig måste du välja lämplig tidskrift; facklig tidskrift, intern tidning inom landstinget, populärvetenskaplig tidskrift eller en vetenskaplig tidskrift. Om du inte försöker publicera ditt arbete så bör du absolut försöka skriva ner en skriftig redogörelse, exempelvis enligt nedanstående anvisningar. Fördelen med att försöka publicera sitt projekt i en accepterad vetenskaplig tidskrift är dels att den når ut till en mycket större läsekrets, och dels att artikeln kan bli den första grunden i ett avhandlingsarbete om du i framtiden skulle bli intresserad av att gå vidare.
Om du försöker publicera dig i en tidskrift så har tidskriften med stor sannolikhet speciella anvisningar till författare. Följ dessa anvisningar in i minsta detalj så ökar du väsentligt chanserna för att få ditt arbete publicerat. Om du inte publicerar din rapport i en tidskrift kan du med fördel använda nedanstående förslag till skriftlig redovisning.
Förslag till skriftlig projektredovisning
För att redovisningen skall vara överskådlig bör den följa nedanstående struktur. Använd rubrikerna enligt nedan (utom rubriken "Försättsblad"). Nedan ges även en del exempel på hur man kan utforma syfte och frågeställningar. Dessa exempel är bara till för att visa principerna. Exemplen är sannolikt inte direkt passande för dig och ditt projekt.
(Försättsblad)Innehållsförteckning
Kan vara lämpligt att ha om redovisningen är lång (exempelvis mer än 10 A4
sidor).
Sammanfattning
Det är vanligt att man har en sammanfattning om ½-1 A4 sida. Sammanfattningen
ger ett sammandrag av inledning, syfte, frågeställningar, de viktigaste resultaten och
slutsatserna. Det är ofta svårt att avgöra vad som skall vara med i sammanfattningen.
Det vanligaste felet man gör då är att ta med för mycket i sammanfattningen. Om
projektredovisningen är kort (<5 A4 sidor) kan man överväga att inte ha någon
sammanfattning.
Ett alternativ till frågeställningar är hypoteser vilket motsvarar att omvandla frågorna till påståenden. Inom kvantitativt orienterade projekt spelar det inte så stor roll om man använder hypoteser eller frågeställningar. Som nämnts tidigare är frågeställningar mindre vanliga i studier med kvalitativ inriktning och hypoteser förekommer aldrig där.
Teoretisk referensram
Inom det positivistiska paradigmet, där många
kvantitativt orienterade studier rör sig, är den teoretiska referensramen så självklar
att den inte behöver beskrivas. Den här rubriken bör alltså inte finnas med i en
projektplan där man använder sig av enbart kvantitativa metoder.
Inom den kvalitativa forskningsmetodiken sker fortfarande en utveckling av
metoderna i större utsträckning än inom kvantitativ metodik. Därför är det vid
kvalitativa studier ofta en fördel att beskriva det perspektiv (paradigm)
du utgår ifrån. Under rubriken teoretisk referensram skall man alltså inte beskriva det
problem man vill studera utan den vetenkapsfilosofiska grunden
för varför man väljer att bearbeta insamlade data på ett visst sätt. Om du är ovan
vid att arbeta med kvalitativa forskningsmetoder behöver du nog handledarhjälp för att
skriva detta avsnitt.
I ett kvantitativt orienterat projekt är det vanligt att dela upp metoddelen i några underrubriker. Förslag på sådana underrubriker (och innehållet i dem) är:
Patienter/Individer
Hur är dina patienter/individer utvalda? (Ditt projekt kommer sannolikt inte
att omfatta alla människor där du vill uttala dig, t. ex. alla kvinnor i området
Borås-Bollebygd i åldern 40-60 år, utan bara en del av dem, ett stickprov. Är
studiegruppen, stickprovet, ett representativt urval av den större befolkning
(population) du vill uttala dig om? Är studiegruppen utvald på ett korrekt sätt?)
Behandling/Åtgärd
Beskriv detaljerat vad du gjorde. Andra skall av din beskrivning förstå precis vad
du gjort i projektet. Var konkret, inte generell eller svävande.
Mätning
Beskriv vad du har mäta och hur. Var exakt i din beskrivning. Är rätt
mätmetod(er) använd(a)? Är mätmetodernas tillförlitlighet känd? Vilket
enkätinstrument användes?
Utvärdering/statistik
Beskriv detaljerat hur du tänker gjort för att svara på ovan beskrivna frågor.
Hur har du använt den insamlade informationen? Vilken kvantitativ
(statistisk) metod har du använt?
Resultat
I en studie med kvantitativ ansats är resultatdelen en torr uppräkning av vad
man hittat. Fynden kommenteras inte. Här förklarar man inte heller varför man gjorde
på ett visst sätt. Alla sådana förklaringar sparas till diskussionsdelen.
Resultatdelen i en kvantitativ studie är alltså ofta kort och lite
"knastertorr". Här redovisas eventuellt bortfall. Om flera grupper jämförs
var de från början lika avseende vissa grundläggande fakta? Det är vanligt att man
hänvisar till tabeller eller figurer (exempelvis diagram).
I en kvalitativ studie är resultatdelen mycket längre. Man börjar med att varva
sina abstrakta fynd (exempelvis teman, kategorier eller begrepp) med citat från
materialet för att visa att fynden har stöd i materialet. Det är sedan lämpligt att
väva ihop fynden till en modell. Slutligen sammanfattar man modellen (modellerna) till de
slutsatser man drar. I Grounded theory är denna slutsats ofta en ny teori.
Diskussion
Diskussionsdelen i kvantitativa och kvalitativa studier består av samma
hörnstenar:
Slutsatser
Denna rubrik kan förekomma separat eller så vävs slutsatserna in i de sista
raderna i diskussionen.
Figurer-Tabeller
Om du behöver använda figurer-tabeller (vilket du kanske inte alls behöver)
så finns det olika sätt att hantera dessa. I en färdig slutrapport är det vanligast
att ha dem insprängda i löpande text. I ett manuskript till en artikel som skall skickas
in för bedömning är det vanligast att samla dem sist under en särskild rubrik. Följ i
så fall författaranvisningarna som tidskriften ger.
LYCKA TILL!
Denna webbsida är författad av
Doc. Ronny Gunnarsson
Distriktsläkare/Familjeläkare
Läs om regler för ansvar och copyright som gäller för denna webbsida.