Fenomenologi
Denna sida är uppdaterad
2002-01-05
(Den här sidan är inte klar utan kommer att revideras framigenom)
Termen fenomenologi härstammar från det grekiska verbet phainestai som betyder att visa sig, att uppenbara sig eller avslöja sig. Den svenska motsvarigheten till phainestai är fenomen.
Fenomen = Det som visar sig = något som erfars = företeelse
Fenomenologi är alltså läran om det som visar sig. Fenomenologi är dels en filosofi och dels en kvalitativ forskningsansats.
Fenomenologi som en filosofi
Fenomenologin är en medvetandefilosofi, d.v.s. vi kan inte erfara utan
medvetande. Som filosofi sysslar fenomenologin ofta med existentiella frågor.
Fenomenologins historia
Edmund Husserl (1859-1938) var tysk matematiker. Han disputerade 1882 på
en avhandling om variationskalkyler. Han intresserade sig för matematikens
kunskapsfilosofiska grunder. Gradvis förändrades hans åsikter. Husserl lämnade
matematiken och gick över till att arbeta inom kunskapsfilosofin. Kring sekelskiftet
började han kritisera dåtidens forskare för att fjärma sig från något han kallade
livsvärlden. Han menade nämligen att vi inte kan fånga en beskrivning av det verkliga
fenomenet utan bara människans upplevelse av fenomenet. Han introducerade fenomenologin
som snabbt blev känd under slagordet "till sakerna själva". (fenomen = saken
så som den visar sig). Förenklat kan man säga att Husserls bidrag till
kunskapsfilosofin var att säga att människan erfar världen genom att erfara ett
fenomen. Vill vi veta något måste vi gå till fenomenet. (Fenomen = "saken"
så som den visar sig). Husserl har den (positivistiska) tanken att man kan sätta sin
egen förförståelse (förutfattade åsikter) åt sidan, fenomenologi är en teori om det
medvetna.
Merleau Ponty (1908-1961) menar att för att kunna fånga fenomenet
måste vi gå bortom fördomen om en objektiv värld till att istället betrakta en
"genomlevd värld" i vilken kroppen spelar en central roll. Han betonar
människans odelbarhet, d.v.s. att vi har inte en kropp utan vi är i vår kropp. Kroppen
kan inte ses som ett separat objekt.
Giorgi () menar att man måste försöka göra sig fri från teoretiska
förutfattade åsikter för att kunna gå till sakerna själva.
Fenomenologins grunder
Livsvärldsteorin
Denna teori lanserades av Husserl och genomsyrar inte bara fenomenologin utan
även hermeneutiken och i mer eller mindre grad alla kvalitativa
forskningsansatser. Teorin innebär att vi inte kan fånga en beskrivning av det verkliga
"objektiva" utan bara människans upplevelse. Livsvärlden är världen så som vi
uppfattar den. Livsvärlden består exempelvis av minnen, vår vardagsvärld
(=upplevelsen av den dagliga oreflekterade vardagen) samt av förväntningar om
framtiden. Fenomenologin som kvalitativ forskningsansats vill fånga och beskriva
livsvärlden.
Intentionalitetsteorin
Även denna teori lanserades av Husserl. Den innebär att människor söker
ge allt en mening och innebörd. Till viss del kan man säga att
intentionalitetsteorin är en del av livsvärldsteorin. När en individ upplever en
situation bildar man sig en uppfattning om vilken mening och innebörd
situationen har. Den här akten kallas den intentionala (meningsskapande) akten.
Människor agerar inte utifrån en objektiv verklighet utan från sin förståelse av
situationens innebörd.
Exempel: En bro har mitt i natten blivit påkörd av en stor båt och sedan
rasat. Strax efter att bron rasat kommer från varje sida en bil körande. Båda
förarna anar något, stannar strax före den rasade bron och kliver ur. I nattens
mörker ser de inte att bron har rasat. Efter lite funderande kör den ena föraren
vidare medan den andre sakta går mot bron och ser att den har rasat. Den ena
föraren överlevde medan den andre dog. Deras olika sätt att skapa mening och
innebörd åt sina aningar fick dramatiskt olika konsekvenser.
Livsvärldsperspektivet hjälper oss att förstå människors agerande.
Intentionalitetsteorin är grunden för att analysera den intentionala strukturen,
d.v.s. det mönster av innebörder individen ser i sin livsvärld. En
forskningsfråga inom fenomenologi skall alltid på något sätt handla om den
intentionala (meningsskapande) akten.
Essens
Essens är det i den intentionala strukturen som inte varierar mellan
olika individer utan som är lika. Om man har lyckats fånga och beskriva den
sanna essensen kommer man att se alla olika funna varianter av de intentionala
struktur är olika varianter av denna essens. Om alla intentionala strukturer
skall passa in på essensen riskerar tyvärr beskrivningen av essensen att bli
urvattnad. I en del studier hittar man ingen essens. Det är då en tolkningsfråga
om det beror på att det verkligen inte finns någon essens som gäller för
fenomenet eller om orsaken är att studien är dålig (dåliga grunddata eller dålig
analys?).
Karakteristiskt för fenomenologin är:
Den fenomenologiska forskningsprocessen
1. | En fråga formuleras En forskningsfråga inom fenomenologi skall alltid på något sätt handla om den intentionala (meningsskapande) akten. Fenomenologin sysslar alltså inte med subjektet (den som upplever livsvärlden) eller objektet (den "objektiva" verkligheten hur den nu ser ut?). Exempel på forskningsfråga kan vara: Hur kan det upplevas/erfaras att... |
|||||||||
2. |
Vetenskapligt förhållningssätt
|
|||||||||
3. | Datainsamling |
|||||||||
4. | Transkribering |
|||||||||
5. | Analys: Den inledande läsningen Allt läses igenom en gång så att forskaren får en uppfattning av helheten. Detta är en slags preliminär helhet som senare (se punkt 7 nedan) ersätts av en ny helhet. |
|||||||||
6. |
Analys: Bilda meningsbärande enheter |
|||||||||
7. |
Analys: Bilda innebördskategorier
(kluster) |
|||||||||
8. |
Analys: Beskriv variationen och
identifiera essensen |
|||||||||
9. |
Redovisa resultatet |
I punkt 5-6 befinner forskaren sig på en konkret nivå och arbetar nära råmaterialet med direkta citat. Därefter övergår det bearbetade materialet i punkt 7 och slutligen i punkt 8 till en allt högre abstraktionsnivå. Resultat på den högre abstraktionsnivån kan vara överförbara till andra situationer.
Transcendental fenomenologi
Detta är en filosofisk metod som Husserl lanserade. Den innebär att man inte
gör några intervjuer utan enbart gör en filosofisk analys. Exempel: Vad är en
stol? Vilken mening/innebörd kan läggas i begreppet stol? Eftersom den inte
innebär någon datainsamling blir den en analys av forskarens egen livsvärld.
Metoden har numera övergetts av de flesta empiriker.
Var kan man läsa mera?
Dahlberg K. Kvalitativa metoder för vårdvetare. Lund:
Studentlitteratur; 1993.
Dahlberg K, Drew N. A lifeworld paradigm for nursing research.
Journal of Holistic Nursing 1997;15(3):303-17.
(Denna artikel beskriver livsväldsbegreppet inom fenomenologin)
Jensen KP, Back-Pettersson S, Segesten K. The meaning of "Not
giving in". Lived experiences among women with breast cancer. Cancer Nurs
2000;23(1):6-11.
(Exempel på en studie där man använt fenomenologi)
(Den här sidan är under konstruktion och kommer att kompletteras).
Denna webbsida är författad av
Doc. Ronny Gunnarsson
Distriktsläkare/Familjeläkare
Läs om regler för ansvar och copyright som gäller för denna webbsida.