Validitet och reliabilitet
Denna sida är uppdaterad
2002-03-13
(Titta gärna på vår uppdaterade sida: Nya INFOVOICE.SE om "Validitet och reliabilitet".)
Kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder använder olika datainsamlingstekniker för att få fram sina resultat. För
alla datainsamlingstekniker vill man försöka få en uppfattning om hur väl de mäter
det man vill mäta. Man använder då begreppen validitet och reliabilitet för att
beskriva hur bra vår datainsamling/test har fungerat. God validitet och
reliabilitet är en förutsättning för att våra resultat skall kunna generaliseras
till att gälla även andra än de som är undersökta.
Validitet och reliabilitet är begrepp som i sina ursprungliga
definitioner är framtagna för studier med kvantitativ ansats men senare har
börjat tillämpas även på studier med kvalitativ ansats. Den här glidningen är
delvis olycklig eftersom det är bättre att använda andra begrepp inom kvalitativ
forskning. Eftersom begreppen validitet och reliabilitet ändå naglat sig fast
inom det vetenskapliga paradigmet används de mer eller mindre lyckat även
inom forskning med kvalitativ ansats. Den här webbsidan vill beskriva alla dessa
olika användningar av begreppen validitet och reliabilitet samt även beskriva
alternativa, delvis synonyma, begrepp som används inom kvalitativ forskning
Det finns vissa
skillnader (men också likheter) i hur begreppen validitet och reliabilitet används inom forskning med
kvantitativ respektive kvalitativ ansats. I en studie
med kvantitativ ansats har man i regel före datainsamlingen påbörjas valt en
datainsamlingsmetod med känd och acceptabel validiteten och reliabiliteten för
det syfte man vill nå. I en studie med kvalitativ ansats arbetar man
kontinuerligt med validiteten och reliabiliteten under hela projektet. I en
studie med kvantitativ ansats hänför sig begreppen validitet och reliabilitet
framför allt till datainsamlingen, att rätt sorts data är insamlade på ett
tillförlitligt sätt. I en studie med kvalitativ ansats berör begreppen validitet
och reliabilitet såväl datainsamling som den efterföljande analysen av insamlade
data.
Tanken med denna webbsida är att först ge en inledande
definitionen av validitet och reliabilitet som inte bara knyter an till hur
begreppen används inom forskning med kvantitativ ansats utan även till
begreppens användning inom forskning med kvalitativ ansats. Därefter kommer en
utläggning kring hur begreppen används inom forskning med kvantitativ respektive
kvalitativ ansats. Nedanstående sammanställning
gör inte anspråk på att vara det enda sättet att bringa ordning bland begreppen.
Valididet och reliabilitet
Validitet avser att jag mäter det som är relevant i sammanhanget medan
reliabilitet avser att jag mäter på ett tillförlitligt sätt. Man bör alltid sträva
efter hög validitet och reliabilitet.
Validitet handlar om att använda rätt sak vid rätt tillfälle.
För att enkelt förstå begreppet validitet kan vi jämföra med exempelvis
kreditkort eller busskort. De är giltiga i vissa situationer men inte i andra.
Man kan använda busskortet på en buss men inte i en taxi. Ibland finns det
t.o.m. ett datum då giltigheten upphör. Inom forskning handlar validitet om att
kunna ange i vilken situation och för vilken population resultaten är giltiga.
Reliabilitet handlar om pålitlighet. Kan jag lita på en
reparatör som lagar min bil? Vad kan hända om bilreparatören inte är pålitlig?
Vilka beslut kan fattas om de baseras på mätningar som man inte kan lita på?
Antag att jag vill mäta graden av övervikt hos människor. Att då
mäta fotstorlek hos varje individ gör mig sannolikt inte klokare. Det hjälper inte att
hävda att jag gjorde mina mätningar mycket noggrant. Hög reliabilitet är alltså
ingen garanti för att vi får hög validitet. Antag att vi istället hade mätt längd
och vikt för att räkna ut body mass index (BMI). Då mäter vi något som är mer
relevant i sammanhanget än skostorlek. Antag vidare att vi gör vår mätning genom att
hastigt titta på individen och sedan skatta längd och vikt. Vår mätning görs då med
låg tillförlitlighet (låg reliabilitet). Även om vi då mätte rätt sak så blev den
så dåligt mätt att vi inte fick ett bra mått på övervikt. Låg reliabilitet medför
alltså alltid låg validitet. Följande två regler är bra att komma ihåg:
* Hög reliabilitet garanterar inte hög validitet.
* Hög validitet förutsätter hög reliabilitet.
Validitet inom
forskning med kvantitativ ansats
Vill vi mäta kroppsvikt är det inte så svårt att veta när det vi mäter ger
ett mått på det vi vill mäta. Om vi istället vill mäta trivsel, intelligens,
kunskaper, uppfattningar eller upplevelser blir det svårare. Begreppet validitet
används lite olika beroende på om studien har kvantitativ eller kvalitativ
ansats. Nedan beskrivs de vanligaste begreppen för validitet som används i
studier med kvantitativ inriktning (några kommentarer om kvalitativa studier
finns inom parantes).
Reliabilitet inom
forskning med kvantitativ ansats
Med reliabilitet menar vi att den kunskap som kommer fram är framtagen på ett
tillförlitligt sätt, att det inte finns okontrollerade tillfälliga fel som grumlar
kunskapsutvecklingen. Inom kvantitativ forskning är reliabilitet lika med
reproducerbarhet, något som ofta kan skattas och ges ett siffermått. För att utreda hur
väl mätningen i en kvantitativ studie kan reproduceras kan man diskutera reliabiliteten
från tre olika synvinklar:
Inter-rater reliability, test-retest reliability och internal consistency reliability är begrepp som bara används i studier med kvantitativ inriktning. (Information om reliabilitet i kvalitativa studier ses nedan.)
Validitet & reliabilitet
vid kvalitativ ansats
Validitet och reliabilitet måste värderas på ett delvis annorlunda sätt i
studier med kvalitativ inriktning jämfört med studier med kvantitativ
inriktning. Inom kvalitativ forskning kan man inte skatta tillförlitligheten med siffror.
Validitet och reliabilitet i studier med kvalitativ
inriktning
handlar om att kunna beskriva att man har samlat in och bearbetat data på ett
systematiskt och hederligt sätt. I den slutliga rapporten beskriver man
även förutsättningarna inför projektet och hur resultaten under processen har vuxit fram.
Man använder andra, delvis överlappande, begrepp.
Nedan följer ett försök att ge en översikt över dessa begrepp.
Översikten gör inte anspråk på att vara det enda sättet att presentera hur
begreppen förhåller sig till varandra. Inte heller gör översikten anspråk på att
vara fullständig.
I. | Inre (intern) validitet [=trovärdighet =credibility] | ||
* |
Kommunikativ validitet |
||
- | Beskrivning av förförståelse Författaren beskriver sin egen förförståelse (förförståelse=fördomar). Vilken bakgrund, utbildning och egna erfarenheter författaren har. |
||
- | Beskrivning av datainsamling Hur datainsamlingen gjorts måste beskrivas i detalj. Om datainsamlingen har gjorts över en längre tid kan det ibland öka trovärdigheten eftersom erfarenheter från den första delen av datainsamlingen hunnit förbättra datainsamlingen mot slutet. |
||
- | Beskrivning av urval Hur deltagarna valts ut måste beskrivas detaljerat. |
||
- | Beskrivning av analysprocessen En detaljerad beskrivning av vad som hänt under analysprocessen. Hur gjorde man och vilka beslut togs. Vad visar sig direkt i materialet och vad är tolkningar? |
||
* |
Deltagarkontroll |
||
* |
Triangulering |
||
II. | Yttre (extern) validitet [=överförbarhet /tillämpning =transferability] | ||
Förenklat kan man säga att i en studie med kvantitativ ansats är det
forskaren/författaren som definierar generaliserbarheten. Läsaren kan sedan
avgöra om de håller med författaren eller ej. I en kvalitativ studie
definierar inte forskaren/författaren generaliserbarheten utan presenterar
vägen och de fynd som gjordes vid slutet av vägen. Läsaren avgör sedan
generaliserbarheten. |
|||
III. | Reliabilitet [=pålitlighet/rimlighet =dependability] | ||
Är mätinstrumenten pålitliga? I studier med kvalitativ ansats används både teknisk utrustning och människor som "instrument". Båda måste fullgöra sin uppgift på ett pålitligt sätt. Reliabiliteten består av: | |||
* | Kvaliteten på teknisk utrustning Ofta används bandspelare. Beroende på bandspelaren och val av mikrofon får man varierande ljudkvalitet. Data blir sämre om man har svårt att höra vad som faktiskt sägs på bandet. Vilken bandspelare användes? Inbyggd mikrofon eller separat mikrofon? |
||
* |
Kvaliteten på forskaren |
||
- | Beskrivning av förförståelse (se ovan) |
||
- | Forskarens förmåga att göra bra observationer/intervjuer Detta är svårt att efteråt beskriva. |
||
- | Forskarens förmåga till följsamhet
mot data Har erfarenheter från början av datainsamlingen påverkat resten av datainsamlingen? |
||
- | Kvaliteten på forskarens handledning Vem/vilka handleder forskaren och vilket renommé har de? |
||
IV. | Objektivitet [=bekräftelsebarhet =confirmability] | ||
Detta är till stor del samma som den interna validiteten beskriven ovan. Med detta menas forskarens förmåga att vara neutral och inte färga data med sin egen förförståelse. I vissa typer av projekt kan man undersöka objektiviteten genom att välja ut utskrift av några intervjuer och låta olika forskare bedöma dessa utskrifter. Man jämför sedan vad de kom fram till. |
Referenser
Denna webbsida är författad av
Doc. Ronny Gunnarsson
Distriktsläkare/Familjeläkare
Läs om regler för ansvar och copyright som gäller för denna webbsida.