Kurslitteratur
Kvantitativ forskningsmetodik 5p. Kurskod: MFM 110
Denna sida är uppdaterad 2004-05-21
Här beskrivs litteraturen till kursen. Den är uppdelad i "kurslitteratur" (som ni förväntas skaffa) och "bredvidläsningslitteratur" som kan vara av intresse för den speciellt intresserade.
===== KURSLITTERATUR =====
Altman DG. (editor) Practical statistics for medical
research. London: Chapman & Hall, 1991. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2004-05-20 |
|
Kursledningens kommentar: För att vara en bok på engelska är den förvånansvärt lättläst. Mindre omfattande böcker tenderar att bli så kortfattade att man inte förstår vad författaren menar. Den här boken är i regel tillräcklig för att man skall förstå. Statistiken är i princip densamma oavsett om man forskar inom ekonomi eller medicin. Den här boken använder exempel från medicinsk forskning och fokuserar på tillämpningar inom medicinsk forskning. Författaren håller på och skriver på en ny omarbetad utgåva. Denna är emellertid ännu i skrivande stund inte klar och det är i nuläget oklart när den blir det. | |
Förlagets beskrivning: Practical Statistics for Medical Research is a problem-based text for medical researchers, medical students, and others in the medical arena who need to use statistics but have no specialized mathematics background. The author draws on twenty years of experience as a consulting medical statistician to provide clear explanations to key statistical concepts, with a firm emphasis on practical aspects of designing and analyzing medical research. The text gives special attention to the presentation and interpretation of results and the many real problems that arise in medical research. | |
Förlagets författarpresentation: Arbetar på Institute of Health Sciences, Oxford, UK |
Ejlertsson G. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur,
2003. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2007-09-02 |
|
Kursledningens kommentar: Första upplagan av boken publicerades 1984. 1992 kom en omarbetad version. Föregångaren “Grundläggande statistik – med tillämpningar inom sjukvården” som kom 1992 har varit en vanlig kursbok på många kurser. Boken är skriven så att det är lätt att förstå med rikligt användande av praktiska och relevanta exempel. För dig som går kurs hos oss kan du hoppa över övningsexemplen eftersom vi använder egna exempel under kursen. Det räcker att du läser igenom avsnitten och Kom ihåg rutorna i slutet av varje avsnitt. | |
Förlagets beskrivning: Den här boken ersätter den uppskattade och under nästan två decennier mycket använda boken “Grundläggande statistik – med tillämpningar inom sjukvården”. Förutom att innehållet omarbetats, ligger tillämpningarna nu inom ett bredare hälsovetenskapligt fält. Här introduceras statistikämnet på ett modernt men samtidigt enkelt och begripligt sätt. Logiken förklaras resonemangsvis. Syftet är att alla som vill skall kunna lära sig statistik. Boken tar upp de viktigaste begreppen och metoderna, såväl när det gäller att beskriva material som att genomföra analyser. Inledningsvis finns ett kapitel om undersökningsmetodik och ett om viktiga grundbegrepp. Därpå följer olika metoder för att presentera material med hjälp av tabeller och diagram samt olika genomsnitts- och spridningsmått. Ett kapitel behandlar linjär regression och korrelation. De mest använda metoderna för statistisk analys beskrivs, och avslutningsvis redovisas några centrala epidemiologiska begrepp. Exemplen har hämtats från hälsovetenskaperna generellt, dvs. de kan beröra yrkesgrupper som folkhälsovetare, sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, socialarbetare, läkare m.fl. Boken lämpar sig därför speciellt för högskole- och universitetsstuderande och yrkesverksamma inom dessa områden. Det finns ett stort antal övningsuppgifter, vilka har anpassats för såväl manuell hantering som datorbearbetning. För den som vill arbeta med hjälp av dator har boken en egen webbplats med ett omfattande övningsmaterial. | |
Förlagets författarpresentation: Göran Ejlertsson är professor i folkhälsovetenskap vid Högskolan Kristianstad. Han har ägnat en stor del av sitt yrkesliv åt undervisning och forskningsarbete, där statistiska metoder spelat en central roll. |
Patel R, Davidsson B. Forskningsmetodikens grunder. Att planera,
genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur, 2003. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2003-09-11 |
|
Kursledningens kommentar: En klassiskt bok som går igenom grunderna inom vetenskapsteori, forskningsprocessen, datainsamlingstekniker, databearbetning och rapportering. Boken använder ett mycket enkelt språk och är mycket lättläst. Detta är tredje omarbetade upplagan. Den är på 145 sidor (stort typsnitt). | |
Förlagets beskrivning: Denna introduktionsbok i forskningsmetodik
beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och
rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning,
bedriver ett forsknings- eller utrednings- arbete eller genomför ett
projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas.
Författarna ger praktisk vägledning genom forsknings- processens alla faser,
från det att ett problemområde har identifierats till dess att
undersökningen rapporteras. Vidare behandlas granskning av vetenskapliga
texter och förfarande vid seminarier. I särskilda avsnitt behandlas
vetenskaps- teoretiska frågor, problemformulering, tekniker för insamling av
information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade
informationen samt rapportens utformning. Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom t.ex. vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi. I denna tredje upplaga har kvalitativt inriktad forskning fått ett större utrymme, såväl vad gäller vetenskapliga förhållningssätt, datainsamling och kvalitets- aspekter i kvalitativ forskning. |
|
Förlagets författarpresentation: Runa Patel och Bo Davidson har under flera år undervisat i forskningsmetodik. De är verksamma vid Institutionen för beteendevetenskap,Universitet i Linköping |
===== BREDVIDLÄSNINGLITTERATUR - Statistik =====
Körner S, Wahlgren L. Statistisk dataanalys.
Lund: Studentlitteratur, 2000. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2002-07-31 |
|
Kursledningens kommentar: (Saknas) | |
Förlagets beskrivning: Den här boken handlar om sannolikhetslära,
statistisk slutledning med mera… Matematiskt sett är framställningen enkel. Tyngdpunkten ligger på de praktiska tillämpningarna som hämtats från olika delar av samhällslivet. Många exempel med utförliga lösningar och 250 övningsuppgifter gör boken lämplig även för självstudier. Statistik upplevs av många som svårt. Även i denna bok visar Svante Körner och Lars Wahlgren att statistik både kan vara lätt och roligt. Tredje upplagan |
|
Förlagets författarpresentation: Svante Körner och Lars Wahlgren är lärare vid statistiska instutionen i Lund och har skrivit ett flertal läroböcker. |
Aczel D A. Complete business statistics. Fourth edition. Boston:
McGraw-Hill, 1999. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2002-07-31 |
|
Kursledningens kommentar: Denna tegelsten är mycket omfattande (917 sidor) och helt uttömmande. Alltså omöjlig att läsa från pärm till pärm. Den har ganska mycket att säga om nästan allt inom statistiken och är alldeles utmärkt som uppslagsbok. Statistiken är i princip samma oavsett om den används inom ekonomi eller medicin. För att vara en bok på engelska är den förvånansvärt lättläst. Mindre omfattande böcker tenderar att bli så kortfattade att man inte alltid förstår vad författaren menar. Den här boken är i regel tillräcklig för att man skall förstå. | |
Förlagets beskrivning: Aczel's COMPLETE BUSINESS STATISTICS, 4/E is designed and written for both the undergraduate and graduate level business statistics courses. Aczel's quality of presentation and the richness and its abundant problem sets are famous. The text covers an array of topics and uses real data sets drawn from a variety of domestic and international sources. The problems and examples found in this text are exceptionally realistic, stimulating, challenging and useful. Dr. Aczel is a world-renowned expert. Besides Complete Business Statistics he is the author of Statistics: Concepts and Applications, as well as two trade publications: How to Beat the IRS at its Own Game and Fermat's Last Theorem: Unlocking the Secret of an Ancient Mathematical Problem. Dr. Aczel is also an active consultant in marketing research and financial services. | |
Förlagets författarpresentation: (Saknas) |
===== BREDVIDLÄSNINGLITTERATUR - Forskning i allmänhet =====
Strålfors P, Olsson A G. Vetenskapligt förhållningssätt. Lund:
Studentlitteratur, 1998. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2006-10-15 |
|
Kursledningens kommentar: Lättläst och rolig bok som snuddar vid många aspekter av att forska. När boken diskuterar olika vetenskapliga metoder tycks endast empirisk-atomistisk (kvantitativ) kunskapsansats existera. Om man bortser från detta är boken en trevlig läsning. | |
Förlagets beskrivning: Vetenskap och forskning påverkar allas liv i ständigt större utsträckning. Samtidigt är forskningsarbetet och den vetenskapliga metoden okända för de flesta utanför universitetsvärlden. Inom universitet och högskolor betonas alltmer ett vetenskapligt förhållningssätt i grundutbildningen. De allra flesta naturvetenskapliga utbildningar omfattar därför genomförande av ett begränsat forskningsprojekt, s.k. fördjupnings- eller examensarbeten. Vetenskapligt förhållningssätt är en introduktion till det naturvetenskapliga tänkandet och forskningsarbetet. Boken behandlar också hur man kommer igång med eget forskningsarbete, hur en forskarutbildning går till och den fortsatta forskarkarriären. Konkreta råd ges t.ex. inför litteratursökning, skrivande av en vetenskaplig artikel och deltagande i konferenser. Författarna har under flera år som ansvariga för fördjupningsstudier och vetenskapligt förhållningssätt vid Hälsouniversitetet i Linköping fått erfarenheter av frågor och problem som kan uppkomma bland studenter som ska ta sina första steg i en forskningsverksamhet. Denna bok är avsedd att vara till hjälp och stöd i denna första kontakt med forskningen och inför en forskarutbildning. Författarnas bakgrund är biomedicinsk vilket återspeglar sig i bokens inriktning mot biologisk och medicinsk forskning. Boken riktar sig till alla som undrar hur forskare tänker och arbetar. Den är också tänkt som ett stöd inför fördjupnings/examensarbeten och vänder sig därför till studerande i naturvetenskapliga ämnen, medicin och andra vårdutbildningar. | |
Förlagets författarpresentation: Peter Strålfors är docent och universitetslektor i cellbiologi. Anders G. Olsson är professor i internmedicin och föreståndare för Kliniskt Forskningscentrum. Båda är vid Hälsouniversitetet i Linköping. |
Ludvigsson J. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap. Lund:
Studentlitteratur, 2002. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2002-09-15 |
|
Kursledningens kommentar: Boken satsar mycket på praktiska råd och tips, som en slags omfattande kokbok. Bakomliggande vetenskapsteoretiska tankegångar och resonemang berörs dock inte. Boken riktar sig i första hand till doktorander men även andra kan ha nytta av boken. Boken omfattar 340 sidor. | |
Förlagets beskrivning: Att börja forska – inom medicin, bio- och vårdvetenskap är en handbok som främst vänder sig till den nyblivne doktoranden. Författaren diskuterar bl.a. hur man skriver studieprotokoll, projektansökningar och vetenskapliga artiklar. Boken rymmer ett antal övningsuppgifter i engelsk grammatik, liksom en översikt över fallgropar i det engelska språket. Orienterande kapitel om kvantitativ och kvalitativ forskning kompletteras med kapitel om metaanalyser, fusk, impact factor och hur man hanterar ett referensprogram. Ett flertal kapitel behandlar praktiska aspekter av forskningen – informationssökning, att hålla ett föredrag, att ordna ett möte, att granska en artikel – men även doktorandens rättigheter och status diskuteras. Bokens avslutande kapitel innehåller en översikt över vanliga statistiska test och hur dessa tester utförs i fem vanliga statistikprogram. Boken innehåller också tips och länkar till användbara webbplatser. Ur förordet: ”För var och en som tänker börja forska, speciellt inom det medicinska området, är detta en värdefull bok – praktisk och handfast – för att bättre kunna hantera olika situationer inom forskningen, speciellt i det tidigare skedet. Jag är övertygad om att det är lönsamt för varje forskargrupp att ha denna bok att sticka i handen på nya forskarstudenter parallellt med de direkt vetenskapliga artiklarna.” Professor Hans Wigzell, rektor för Karolinska Institutet | |
Förlagets författarpresentation: Jonas F. Ludvigsson arbetar på barnkliniken vid Örebro Universitetssjukhus. Hans forskning rör i första hand gastroenterologi och nutrition. Under åren 1998 – 2001 var han ordförande för sjukhusets medicinska doktorandförening och han har även varit ledamot av dess forskningskommitté. |
Olsson H, Sörensen S. Forskningsprocessen. Kvalitativa och
kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber, 2001. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2002-07-31 |
|
Kursledningens kommentar: (Saknas) | |
Förlagets beskrivning: Denna unika metodbok på svenska låter de kvalitativa och kvantitativa perspektiven genomsyra beskrivningarna av de grundläggande vetenskapliga metoderna. I bokens alla moment finns de två perspektiven presenterade. Syftet är att ge en systematisk och enkel vägledning vid planering och genomförande av examensarbeten, liksom vid analys och utvärdering av olika FoU-projekt. Forskningsprocessen beskrivs ur ett brett perspektiv och boken är användbar på såväl grund- som forskarutbildningsnivå och lämpar sig som uppslagsbok där studenterna kan få svar på sina frågor, oavsett var i processen de befinner sig eller vilket avsnitt i utbildningen som är aktuellt. Ett grundläggande statistikkapitel ingår. Boken vänder sig i första hand till studenter inom vårdområdet, dvs. sjuksköterske-, sjukgymnast-, arbetsterapi- och läkarutbildningar men är också lämplig för studenter inom beteende- eller samhällsvetenskapliga ämnen. | |
Förlagets författarpresentation: Henny Olsson är professor vid Institutionen för Vårdvetenskap, Mälardalens högskola. Stefan Sörensen är fil dr och docent. Han är verksam vid Centrum för klinisk forskning, Centrallasarettet i Västerås och Uppsala universitet, och undervisar bl a medicinstuderande och yrkesverksamma läkare i biostatistik och medicinsk forskning. |
DePoy E, Gitlin N L. Forskning - en introduktion. Lund:
Studentlitteratur, 1999. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2002-09-15 |
|
Kursledningens kommentar: Boken riktar sig inte bara till forskare utan till alla som vill förstå vad forskning är och vilka olika tankesätt som styr den. Boken innehåller en hel del undervisning om såväl statistik som kvalitativa forskningsansatser. Bokens tyngd ligger mer i att försöka få läsaren att förstå än på att förmedla kokboksliknande recept. Boken är på 353 sidor. | |
Förlagets beskrivning: Författarna, Elizabeth DePoy och Laura N
Gitlin, ställer i sitt förord frågan, ”Varför ytterligare en bok om
forskning?”. Det svar de ger, både i förordet och genom hela boken är i hög
grad relevant även i Sverige. Personal inom hälso- och sjukvårdens olika
områden är aktiva aktörer i samband med utveckling och kunskapsproduktion.
Det innebär bl a att olika vårdutbildningar bör innehålla moment som
förbereder för detta. Både som yrkesverksam, som studerande och som forskare har man krav på sig att kunna förhålla sig kritisk till vardagsfenomen och ny kunskap. Detta konstruktivt kritiska förhållningssätt bygger bland annat på att man besitter kunskaper och insikter som rör vad kunskap är och hur den producerats. Hur mycket kan jag lita på de här nya rönen? Kan jag förändra min egen praxis med stöd av den här undersökningens resultat? Vad måste jag tänka på om jag själv vill engagera mig i utveckling och forskning? Boken har ett tydligt och välunderbyggt budskap: Låt frågeställningen avgöra vilka metoder som krävs för att erhålla ett användbart och tillförlitligt svar. En slutsats blir att man inom hälso- och sjukvårdsforskningen bör bejaka en integration mellan experimentella och kvalitativa metoder. |
|
Förlagets författarpresentation: Elizabeth DePoy är arbetsterapeut, fil dr och professor i socialt arbete vid Centrum för kommunal involvering vid University of Maine, USA. Laura N Gitlin är fil dr och universitetslektor vid Institutionen för Arbetsterapi samt föreståndare för Centrum för forskningssamverkan vid College of Allied Health. Jan Hellberg, fil dr i psykologi, har en bakgrund som lärare och forskare inom den akademiska psykologin. Efter övergång till vårdutbildningsområdet har intresset, både som lärare vid arbetsterapeututbildningen vid Lunds universitet och som forskare inom hälso- och sjukvården, kommit att riktas mot kvalitativa metoder för kunskapsgenerering. |
Ejlertsson G. Enkäten i praktiken. En handbok i enkätmetodik.
Lund: Studentlitteratur, 1996. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2002-07-31 |
|
Kursledningens kommentar: (Saknas) | |
Förlagets beskrivning: Enkätundersökningar genomförs i allt större utsträckning inom allt fler områden. Många moment i undersökningen skall fungera för att användbara resultat skall erhållas. Boken inleds med en detaljerad redovisning av hur man lägger upp sin enkätundersökning. Syfte, problemformulering, urvalsmetoder och bortfall gås igenom liksom en rad praktiska frågor som man brukar ställas inför som undersökare. Ett omfattande avsnitt redogör för hur frågor och svarsalternativ konstrueras. Där ges många illustrativa exempel på såväl bra som dåliga frågor. Exemplen är hämtade från olika områden. Dessutom beskrivs ingående viktiga begrepp som pilotstudie, följebrev, skalor, layout, undersökningskvalitet, datorbearbetning etc. Avslutningsvis finns ett kapitel som behandlar metoder att redovisa resultat med hjälp av tabeller och diagram. Här ges även en introduktion till hur man analyserar sina data. Boken är tänkt att kunna användas i undervisningen vid universitet och högskola, såväl på grund- som forskarutbildningsnivå. | |
Förlagets författarpresentation: Göran Ejlertsson är docent i samhällsmedicin och har ägnat sitt yrkesverksamma liv åt forskning och utbildning. Han har lång erfarenhet av enkätundersökningar, dels inom egna forskningsprojekt, dels som rådgivare åt andra. |
Trost J. Enkätboken. Lund: Studentlitteratur, 2001. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2002-07-31 |
|
Kursledningens kommentar: (Saknas) | |
Förlagets beskrivning: Denna populära grundbok i enkätmetodik kommer nu ut i en andra upplaga. Den grundläggande strukturen, som bygger på forskningsprocessens olika stadier från planering, frågekonstruktion och datainsamling till bearbetning av insamlade data, är densamma. Viktiga frågor om syfte och problemställning samt population och urval ges en grundlig genomgång. Dessutom diskuteras frågeformulär och följebrev, med speciell tonvikt på hur olika formuleringar kan påverka svaren och forskningsresultaten. Förutom en allmän uppdatering har en hel delnyskrivet material tillkommit, speciellt i kapitlet om bearbetning av data. Boken lämpar sig för grundläggande metodundervisning på universitet och högskola, men också som handbok för forskare vid FoU-enheter i offentlig såväl som privat verksamhet. Andra upplagan | |
Förlagets författarpresentation: Jan Trost är fil. dr och professor i sociologi vid Uppsala universitet. Andra böcker han skrivit är bl.a. Kvalitativa intervjuer, Att skriva uppsats med akribi samt Studieteknik (tillsammans med Sandra Torres), samtliga utgivna på Studentlitteratur. |
Hansagi H, Allebeck P. Enkät och intervju inom hälso- och sjukvård.
Lund: Studentlitteratur, 1994. Nedanstående information om denna bok är uppdaterad 2002-07-31 |
|
Kursledningens kommentar: (Saknas) | |
Förlagets beskrivning: Det finns ett stort intresse för uppgifter baserade på enkät- och intervjusvar. Sådana uppgifter är t.ex. kunskaper om befolkningens hälsotillstånd, människors uppfattning om livskvalitet liksom deras erfarenheter av behandling och bemötande inom hälso- och sjukvården. Denna bok är avsedd som en handbok för den som vill lära sig grunddragen i att planera och genomföra intervju- och enkätundersökningar. Tonvikten är lagd på kvantitativ forskningsansats. Exempel och tillämpningar ges från olika områden med relevans för hälso- och sjukvård. Studieuppläggning, val av metod, konstruktion av frågeformulär, datainsamling och redovisning behandlas steg för steg. Kvalitetsaspekter på frågemetoden liksom etiska och juridiska överväganden diskuteras. | |
Förlagets författarpresentation: Helen Hansagi är sociolog och doktor i medicinsk vetenskap, verksam vid Psykiatriska Beroendekliniken, S:t Görans sjukhus i Stockholm. Peter Allebeck är läkare och professor i socialmedicin vid Göteborgs universitet. Bägge har mångårig erfarenhet av forskning och utvecklingsarbete inom hälso- och sjukvården samt har arbetat med undervisning och handledning av olika personalkategorier inom vården. |
Denna webbsida är författad av
Doc. Ronny Gunnarsson
Distriktsläkare/Familjeläkare
Läs om regler för ansvar och copyright som gäller för denna webbsida.